Sunday, September 23, 2012

Lillian Boutté - The Sound After the Storm

 Back Together Again 
Film by the Sea  en Porgy en Bess presenteren: Jazz on Film met Lillian Boutté.
Hans Koert

Zelden heb ik tijdens een optreden van een jazzmuzikant zoveel respect gekregen als voor deze vrouw - Lillian Boutté -  een spetterend optreden in Porgy en Bess - Terneuzen, voorafgegaan door een ontroerende en emotionele documentaire over New Orleans, drie jaar na Katrina - wat een geweldige persoonlijkheid.

Louisiana, Louisiana
They're tyrin' to wash us away
( fragment uit het lied Louisiana 1927 van Randy Newman )



 In de serie Jazz on Film vertoonde Film by the Sea in CineCity Terneuzen op zaterdagavond 22 september 2012 de film The Sound After the Storm van regisseur Patrik Soergel, Ryan Fenson-Hood en Sven O. Hill. Een documentaire over de wederopbouw van New Orleans na de verwoestende orkaan Katrina,  die op 29 augustus 2005 de kust van Louisiana teisterde en grote delen van de stad New Orleans onderwater zette.
De film toont de alles verwoestende kracht van het water en menig Zeeuw in de zaal aanwezig zal in gedachten relaties gelegd hebben met februari 1953, waarbij een vergelijkbaar gebied onder water kwam te staan met een vergelijkbaar aantal slachtoffers. Lillian Boutté, zangeres en sinds november 1984 New Orleans Music AmbassadorDr. Michael White, klarinettist en jazzhistoricus en Armand "Sheik" Richardson, fotogaaf, zien dat de beloofde hulp uitblijft en beginnen aan een haast onbegonnen missie om de verwoeste, meest houten huizen, weer bewoonbaar te maken en de bewoners terug te krijgen. Een vooral emotionele film, die boos maakt, boos op de Amerikaanse regering, die de arme zwarte bevolking aan zijn lot overliet. Een film ook, die respect afdwingt voor dit drietal en, door de aanwezigheid van Lillian Boutté in de zaal, een extra lading kreeg ………….. Na afloop van de film klonk een spontaan applaus voor deze geweldige vrouw.

 Lillian Boutté (foto: Hans Koert)

 Een uur later staat ze op het podium van háár Porgy en Bess – de club waar zoveel herinneringen liggen – herinneringen van bijna dertig jaar geleden, toen ze hier als jonge vrouw optrad in Porgy en Bess, uitgenodigd door Frank Koulen, in Terneuzen beter bekend als de Neger.
Een optreden hier in januari 1985 werd vastgelegd en uitgebracht op Lp: Porgy & Bess – Terneuzen Presents Live “Lillian Boutté & Her Music Friends – Back Together Again.  Een aantal dagen na de presentatie van deze plaat overleed Frank Koulen. I remember that Frank had insisted to be at the presentation, although he was very ill ….. He had arranged a sofa to be at the concert in a comfortable way. Ze is er nog steeds geëmotioneerd door als ze me het verhaal nog een keer vertelt …..  He was such a nice man ....  Memorial Frank schrijft ze op mijn lp hoes Love Lillian  ......  He’s in every piece of the place, zegt ze later die avond tijdens het concert als ze speciaal voor hem het nummer High Society zingt ….. He’s all over  the place ……..

Lillian Boutté in Terneuzen (1983 of 1984) met achter haar Frank Koulen. Links vooraan Jacq. Scheele. Daarnaast Thomas L' Etienne en Bob Culverhouse ( foto Jacq Scheele) ( oorspronkelijke foto in kleur).

Lillian Boutté werd geboren in augustus 1949 en zong al vroeg in the Golden Voices Choir van haar geboortestad. Als elfjarige won ze al een talentenjacht. Ze studeerde muziektherapie en begon in 1973 als zangeres in Rhythm and Blues bands in New Orleans en omgeving, met  musici als pianist Allen Toussaint, die beïnvloed was door Professor Longhair.
Ze toerde door Europa, begin jaren tachtig, ontmoette daar haar latere echtgenoot, Thomas L'Etienne, die haar met zijn groep ( met daarin o.a. Joep Peeters op piano)  op 20 november 1982 in Nederland introduceeerde tijdens een historisch geworden concert in de Roaring Twenties Club Breda (RTCB) – in de tweede set zong ze een paar nummers mee en veroverde de harten van het aanwezige publiek ….. Haar optreden, schreef Alard Møller in The Chronicle ( december 1982), getuigt van talent en een enorm gevoel voor expressie, daarbij heeft ze een mooie volle stem. …… Haar repertoire beweegt tussen uitersten …… Een zangeres met  contrasten; het ene moment uitbundig en het andere moment in extase en met tranen in haar ogen ……  Als ze een jaar later weer Nederland aan doet ( Haar Europese tournee duurde van mei tot oktober 1983)  wordt ze al aangekondigd als Lillian Boutté and her Music Friends ……. zo snel kan dat gaan  En die had ze ook nu meegebracht, zij het in een totaal andere samenstelling dan dertig jaar geleden: Hans Mydtskov op tenorsax - Daniel Moore aan de piano; Torben Bjornskov op bas en Daisy Palmer op slagwerk.

 Leider van de Music Friends, de Deense bassist Torben Botker Bjørnskov (foto: Hans Koert)

In twee energieke sets heroverde ze ook deze keer weer Porgy en Bess. Ze bracht uptempo jivenummers, afgewisseld met ingetogen blues en gospel songs en jazzklassiekers, die elke muzikant uit New Orleans kent: Exactly Like You,  Down in Honky Tonky Time,  Cést si Bon, A Tisket A Tasket en de onvermijdelijke St. Louis Blues
Met het nummer Louisiana 1927 legde ze de link naar Katrina en de loze holle beloftes van de Bbbbbbbush administration ……… Dit nummer, geschreven in de jaren zeventig van de vorige eeuw door Randy Newman, beschrijft de grote overstromingen in 1927 waarbij 700.000 mensen in Louisiana dakloos werden  Het is wrang om te ontdekken hoe actueel dit nummer gebleken is als Lillian de naam van President Coolidge vervangt door die van Bush: President Bush came down in a railroad train - With a little fat man with a note-pad in his hand - The President say, "Little fat man isn't it a shame what the river has done To this poor crackers land." en de zwarten met lege handen achterliet – Voor mij één van de hoogtepunten van de avond ………… 

 De Deense reus Hans Mydtskov - tenorsaxofonist (foto: Hans Koert)

  Lillian’s Music Friends kweten zich uitstekend van hun taak, al moet gezegd dat er ook fans in de zaal zaten, die haar optredens van dertig jaar geleden nog herinnerden, waarbij Thomas L' Etienne en zijn mannen meer gericht waren op de authentieke New Orléans klank ………. Maar tijden veranderen en muziek ontwikkelt zich, maar haar charisma is nog niets veranderd ...
Een verrassing was de jonge Engelse energieke vrouwelijke slagwerker, Daisy Palmer, die ooit als 10 jarige bij de plaatselijke local scout and guide band  overstapte van trompet naar slagwerk …. en nu met haar weelderige bos haar en enthousiaste spel het publiek inpalmde ….. Leider Torben Botker Bjørnskov, Deens bassist en leider van Lillian’s Music Friends had de touwtjes strak in handen. De Engelse pianist Daniel Moore, met zijn lange haar een  soort Engelse kloon van Jan Vayne en met name de Deense reus Hans Mydtskov op tenorsax, begeleidden Lillian op voortreffelijke wijze.
Als je meent dat een zangeres uit New Orleans Basin Street Blues moet zingen, kun je beter niet hardop denken, Ene Hans (uit het publiek) werd op zijn wenken bediend, maar moest wel in duet met Lillian ….. Met Basin Street Blues ( Dedicated to all Hanses) (bedankt Lillian) en What a Wonderful World besloot Lillian Boutté haar concert, niet zonder eerst nog even bij de zaal en bij voorzitter Hans Zuiderbaan te informeren of ze terug mocht komen………..

 Lillian Boutté ( foto: Hans Koert)

Wie zowel de film als het optreden van Lillian Boute gezien en gehoord heeft, kan alleen maar nog meer respect krijgen voor deze bijzonder vrouw ….. Keep on the good work, Lillian.


Hans Koert
keepswinging@live.nl
Volg de Keep (it) Swinging blog via Facebook of vraag haar gratis nieuwsbrief.

Lillian Boutté: Gevierd New Orleans jazzzangeres en actievoerder die strijd voor de wederopbouw van het door de orkaan Katrina verwoeste stad New Orleans. Film by the Sea bracht in haar serie Jazz on Film een indrukwekkende documentaire getiteld The Sound After the Storm, waarbij de titel refereert aan de haast voelbare stilte na de ramp die de stad trof.  Lillian Boutté trad op in haar eigen club ...  de club van Frank Koulen, de Neger .... Porgy en Bess in Terneuzen. He's in every piece of the place .... He's all over the place .... 
  
Retrospect
Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

No comments:

Post a Comment