De vijf rietblazers voor de Toren van Babelband in de schijnwerper.
Willis Conover: The Voice of America bepaalde de muzikale smaak voor veel mensen in Europa
Hans Koert.
Toen Marshall Brown met zijn Farmingdale High Schoolband in juli 1957 aantrad op het Newport festival, had hij niet kunnen dromen dat dit optreden zou leiden tot een uitnodiging van niemand minder dan George Wein, producer van het festival, om voor het volgende festival in 1958 een band samen te stellen met louter jong Europees talent.
Alle bijdragen m.b.t. Ruud Jacobs' debuut op Newport 1958 met The International Youth Band vind je op mijn linken site.
In het voorjaar van 1958 waren Marshall Brown en George Wein naar Europa getrokken om de musici voor hun International Youth band te selecteren, een band die in de volksmond al snel de naam The Tower of Babel Band zou krijgen – de Toren van Babelband.
Ruud Jacobs ( juli 1958) ( foto: Ruud Jacobs archief)
Eenmaal terug in de VS begon Marshall Brown zijn band te formeren aan de hand van zijn aantekeningen en werden de musici op de hoogte gebracht. Voor Nederland werd bassist Ruud Jacobs geselecteerd, als enige Nederlander te midden van een gemeleerd gezelschap van jonge talentvolle Europese jazzmusici.
Ruud Jacobs ( bron: Rhythme)
- De trompetsectie omvatte: Palle Bolvig uit Denemarken, Roger Guerin uit Frankrijk, Dusko Gojkovic uit voormalig Joegoslavië en José Manuel Magelhaes uit Portugal.
- De trombonesectie bestond uit: Christian Kellens (België), Kurt Jarnberg (Zweden), Erich Kleinschuster (Oostenrijk) en Albert Mangelsdorff (Duitsland).
- De rietsectie werd gevormd door: Bernt Aake Rosengren (Zweden), Ptaszyn (Jan) Wroblewski (Polen), Hans Salomon (Oostenrijk), Wladimiro Bas Zabache (Spanje) en Ronald (Ronnie) Ross (Engeland).
- De ritmesectie: George Gruntz (Zwitserland), Rudolph (= Ruud) Jacobs (Nederland) en Gilberto (Gil) Cuppini (Italië.). Gitarist Gabor Szabo zou later in de VS aan de selectie toegevoegd worden.
De rietblazers ( volgens de hoes van de LP Newport 1958 - The International Youth Band (Columbia CS 8073)
In de bijdrage Newport ‘58: De kopersectie van de Toren van Babelband kwamen de koperblazers al uitgebreid aan bod. Vandaaag belicht ik de rietblazers en een volgende keer sta ik stil bij de ritmesectie
Na Newport speelde hij met Dusko Gojkovich, Ruud Jacobs, Ruud Pronk, Pim Jacobs en Cees See tijdens het Loosdrechts Jazzkonkoers (sic) ( buiten mededinging) en in de Storyville jazzclub in Frankfurt, waar Albert Mangelsdorff het septet, het Newport International Septet, vol maakte / volmaakte. Erik Kjelleberg omschrijft Bernt Rosengren als one of the finest Swedish saxophonists with a true command of the vocabulary of bop and associated styles. His compositions and arrangements are straightforward, yet lucid and inventive. (bron: New Groove Dictionary of Jazz )
Jan Wroblewski (tweede van links) met Dave Brubeck tijdens het Newport Festival (1958)
Hans Salomon
Hans Salomon (geboren in Wenen (Oostenrijk)(september 1933). Hij begon zijn muzikale loopbaan na de Tweede Wereldoorlog met Fatty George en begin jaren vijftig speelde hij in het orkest van Johannes Fehring, waarin o.a. ook de toen nog onbekende Joe Zawinul zat. Hans debuut was in 1954 toen zijn saxofoonspel vastgelegd werd bij Ernst Kugler und sein Orchester; het Hans Kohler Quartet / Sextet en de Austrian All Stars.
Wladimiro Bas Zabache (bron: euskomedia.org)
- Wladimiro Bas Zabache (geboren in Bilbao (Spanje) februari 1929). Hij studeerde piano, viool en harmonieleer aan het Conservatorium van Bilbao. Hij leerde altsax spelen van zijn vader, die ook muzikant was. Hij begon te spelen in lokale clubs in en rond Baskenland en vanaf begin jaren vijftig ook in Madrid. Hij zou zich ontwikkelen tot een free-jazz altsaxofonist en leraar aan het Conservatorium van Madrid. Hij speelde met grote namen als o.a. Monty Alexander, Lee Konitz, Slide Hampton en Johnny Griffin.
Ronnie Ross met de John West group ( Jazz at the Crown - jaren zestig) ( foto: music-makers world)
- Ronnie Ross (geboren in Calcutta (nu Kolkata) (India)(oktober 1933)(overleden: Londen – december 1991). Hij woonde en groeide vanaf zijn twaalfde jaar op in Engeland. Hij speelde begin jaren vijftig klarinet in de Grenadiers Guards band en rond 1954 bij het Don Rendell Sextet in London. Ten tijde van de audities door George Wein en Marshall Brown nam hij deel aan The European Windows project van John Lewis en het Stuttgart Symphony Orchestra. Op het moment dat hij op het vliegtuig stapte richting Newport, had hij al een indrukwekkende discografie opgebouw, maar zijn eerste plaat onder eigen naam (Ronnie Ross Quintet) was toen nog maar net opgenomen. Ronnie overleed in december 1991 in Londen.
Willis Conover: The Voice of America ( bron: En-Wikipedia)
Terug van zijn zoektocht in Europa, vertelde George Wein, dat hij ontdekt had tijdens de gesprekken met Europese musici, vooral zij die achter het IJzeren Gordijn woonden, wat voor een impact de nachtelijke uitzendingen van de Voice of America jazzprogramma’s van Willis Conover (1920-1996) hadden.
Hij meldde: He is the single most important person in American jazz around the world. … Behind the Iron Curtain, vertelde hij, Willis Conover sets the musical tastes of many people. Willis Conover had een radioprogramma, dat ‘s nachts door de Voice of America via de korte golf uitgezonden werd vanuit de VS, getiteld Music U.S.A. en gepresenteerd door Willis Conover in een eenvoudig gemakkelijk toegankelijk soort Engels …. ( Conover deliberately speaks slowly and very distinctly both because many of his listeners do not understand English readily and to offset the vagaries to which short-wave broadcasting is subject). Het programma werd gelanceerd in 1955 en veroverde, na Scandinavië, al snel de rest van Europa en met name de landen, waar het luisteren naar Jazz not-done of zelfs onmogelijk gemaakt werd. John S. Wilson schrijft in zijn boek Jazz: The Transition Years, 1940-1960: In many parts of the world, listening to Conover has become a social event.
Clubs meet regularly to hear his program. A visitor in Yugoslavia, remarking on the scarcity of young people in the streets between 8 p.m. and 10. p.m. was told, “They’re listening to Willis”. En een Down Beatverslaggever in Brussel, die daar in 1958 was om de Wereldtentoonstelling te verslaan, verbaasde zich er over dat het leek alsof alle jonge Russen die hij sprak naar de Willis Conover uitzendingen luisterden.
In ons eigen land hadden we de uitzendingen Swing & Sweet, from Hollywood & 52nd Street, LP-Parade en USA Cabaret samengesteld en gepresenteerd door Pete Felleman.
De ritmesectie van The International Youth Band, met de Hongaarse gitarist Gabor Szabo; de Zwitserse pianist George Gruntz ; onze eigen Ruud Jacobs op bas en de Italiaan Gilberto Cuppini op slagwerk. Over hen later meer. (wordt vervolgd)
Alle bijdragen m.b.t. Ruud Jacobs' debuut op Newport 1958 met The International Youth Band vind je op mijn linken site.
Hans Koert
Volg de Keep (it) Swinging blog via e-mail, Facebook of vraag haar gratis nieuwsbrief.
Terug in de Verenigde Staten selecteerde Marshall Brown aan de hand van zijn aantekeningen, die hij, begin 1958, tijdens de tientallen audities in Europa gemaakt had, de leden voor zijn jeugdorkest. Ruud Jacobs werd als enige Nederlander uitgenodigd om deel te nemen aan de International Youth Band dat mocht optreden op Newport. In totaal werden zeventien jonge Europese jazzmusici geselecteerd. Vandaag de schijnwerper gericht op de rietblazers.
Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions
No comments:
Post a Comment