Dit is een fascinerend boek over een onderwerp dat lange tijd een blindevlek was in de jazzliteratuur ( uitspraak (in vertaling) Dr. Bruce B. Raeburn )
Hans Koert
Wie door de Tremé-wijk van New Orleans ronddoolt, begint het voorwoord van het nieuwste boek van Eddy Determeyer, heeft een grote kans, dat hij zo'n luid schallende brassband tegenkomt, omgeven door een opgewonden vrolijk uitgedoste groep volgers …… ( Roaming the Tremé District, there's a fair chance you run into a blaring brass band, surrounded by joyously strutting Second Liners )
Eddy Determeyer - Big Easy Big Bands ( Nederlands) - Big Easy Big Bands - Eddy Determeyer (English)
- Een paar maanden geleden zag ik de ontroerende documentaire The Sound After the Storm, waarin zangeres Lilian Boutté, klarinettist Dr. Michael White en fotograaf Armand Sheik Richardson, de verwoeste volkswijken van New Orleans binnentrekken en hulp geven aan de radeloze bevolking …. Een beschrijving van de situatie waarin de stad New Orleans zich bevindt, in de jaren na de verwoestende orkaan Katrina.
Zoals iedereen, lieten ook de musici al hun bezittingen achter, hun instrumenten, hun platen, hun muziek, foto’s en andere aandenken. Hoewel het nachtleven in het French Quarter, dat maar weinig geleden had door de overstromingen, na een paar dagen weer draaide alsof er niet gebeurd was, had de muziekscene zware klappen gekregen. De hoogtijdagen van de grote orkesten lijken langer geleden dan ooit …. In sommige gevallen zelf letterlijk vergeten ….. de herinneringen hebben in de hoofden van de ouderen plaats gemaakt voor de verschrikkingen van Katrina.
De muziek, die zich rond de eeuwwisseling (1900) in New Orleans ontwikkelde is uitgebreid beschreven, maar hoe zit het met de ontwikkeling van de big bands, de orkesten?
The Big Easy Big Bands? Eddy Determeyer definieert het begrip orkest of big band als elke band groter dan een combo – een vier- of vijf-mans formatie en die gebruik maakt van geschreven arrangementen. In de jaren twintig van de vorige eeuw groeiden de orkesten in omvang en dat had alles te maken met de populariteit rond danshypes als de charleston, de Suzie-Q en de Linda Hop, waardoor de danszalen groter werden. Aangezien orkesten toen hun geluid nog niet konden versterken betekende dat letterlijk, dat ze meer body moesten krijgen ………. meer volume. Een bekend voorbeeld is het extreem grote en populaire orkest van Paul Whiteman, dat meer dan 27 musici bevatte.
We weten al veel van de geschiedenis van de orkesten, die speelden in New Orleans, maar de muziek van geen enkele vooroorlogse band is ooit in een groef vastgelegd …. Dr. Bruce B. Raeburn, curator van de New Orleans Tulane Universiteit zegt hierover op de kaft: This is a fascinating text on a topic that has been a blind spot within the literature of jazz studies... This is virgin territory ....
Eddy Determeyer, die eerder een mooi boek over de band van Jimmy Lunceford maakte, heeft er geen naslagwerk van gemaakt, ( wel is er een uitgebreide index) waarin alle big bands die tussen 1900 en 1960 in New Orleans speelden, opgesomd worden. Eddy Determeyer heeft bewuste keuzes gemaakt - zo zul je de rol van pianist en bandleider ( en nog veel meer) Jelly Roll Morton niet uitgebreid beschreven vinden.
- Een paar maanden geleden kreeg ik de beschikking over de zogenaamde Library of Congress Recordings opgenomen in 1938 met Jelly Roll Morton, die zichzelf de Originator of Jazz ( = de uitvinder van de jazz) noemde – een uniek document waarin hij in gesproken tekst, aangevuld met muzikale fragmenten zijn herinneringen deelt. Natuurlijk kent ook Eddy dit document, maar toch zul je tevergeefs zoeken naar de naam van Jelly Roll Morton, die, toen hij zijn herinneringen opnam al een paar decennia weg was uit New Orleans – geen erg betrouwbare actuele bron dus …. volgens Eddy.
In 16 hoofdstukken, beschrijft Eddy uitgebreid de geschiedenis van de orkesten, die in New Orléans speelden tussen 1900 en 1960: van de smeltpot van volkeren en muziekstijlen begin 1900 ( The Brass Age - A never ending ball);
het verhaal van de band van Fate Marable, die op de radarschepen op de Mississippi speelde (in Rocking the boat); de uittocht van musici, die New Orleans verlieten in de jaren twintig toen Storyville gesloten werd, heeft, meldt Eddy, in feite nooit plaatsgevonden ...... De boorden van de Pontchartrain en de straten en danszalen van Tremé zijn altijd de bakermatten geweeest van alle ontwikkelingen; over Oscar Papa Celestin's Original Tuxedo Orchestra, één van de laatste traditionele New Orleans jazzbands ( 1910-1954); over Cap'n John Handy (in Nobody Messes with Handy), maar ook de voor mij minder bekende namen als Sidney Desvigne, Valmore Victor, Clyde Kerr tot en met Wardell Quezergue en zijn slagwerker Joe Johnson die de modern jazzinvloeden, zoals bebop en funk, New Orleans binnen bracht.
- Het boek, Big Easy Big Bands - Dawn and Rise of the Jazz Orchestra zal ongetwijfeld zijn plek veroveren tussen de handboeken in mijn boekenkast, een referentiepunt voor een ieder die meer wil weten over deze periode in de muziekgeschiedenis van New Orleans en het is natuurlijk een beetje chauvinistisch te wijzen op het feit, dat een Nederlander dit beschreven heeft. Zelf is Eddy over zijn boek veel meer bescheiden. The role of New Orleans bigband as originator and mirror of new developments in dance Music, so evident during last century’s first seventy years, was ( after Katrina) over anyway. May this book serve as a testament to these wonderful days ………….
Hans Koert
keepswinging@live.nl
Volg de Keep (it) Swinging blog via Facebook of vraag haar gratis nieuwsbrief.
De geboorte en opkomst van de jazz in New Orleans in de eerste decennia van de twintigste eeuw is uitgebreid beschreven, maar de ontwikkeling van de grotere bands, die in New Orlans bleven optreden, zijn tot nu toe schromelijk onderbelicht. Deze bands, die nooit opnamen heben achtergelaten, worden eindelijk in de schijnwerper gezet door Eddy Determeyer, die deze untold story eindelijk verteld ... Big Easy Big Bands - Eddy Determeyer.
Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions
No comments:
Post a Comment