Monday, April 8, 2013

Rony Verbiest eert Dave Brubeck

 Rony Verbiest en zijn mannen trekken een vol Porgy en Bess
Complex, asymmetrisch en onderhuids kolkend (Dirk Sutro)  Mad about that man  ( Antje de Boeck)
Hans Koert

Terwijl buiten eindelijk de temperatuur met twee cijfers geschreven werd, bracht Rony Verbiest met zijn mannen (Rony Verbiest bandoneon, altsax en mondharmonica - Hans van Oost, gitaar - Mario Vermandel, bas - slagwerker Luc Vanden Bosch en gast, accordeonist en mondharmonicaspeler Philippe Thuriot ) een vleugje lente op het podium van Porgy en Bess in Terneuzen.

Rony Verbiest Quintet. v.l.n.r. Hans van Oost, Rony Verbiest, Philippe Thuriot en Mario Vermandel (foto: Hans Koert)

Hoewel in eerste instantie de lente op punten leek te zullen winnen, bracht Rony voor een volle zaal  een eerbetoon aan componist, pianist Dave Brubeck, die afgelopen jaar, begin december, een dag voordat hij 92 jaar oud zou worden, overleed.

Dave Brubeck ( 1920-2012)

Dave Brubeck: Bekend bij het grote publiek met zijn in vreemde maatsoorten gekunstelde hits als Take Five en Blue Rondo á la Turk, was in de jaren vijftig en zestig van de vorig eeuw populair onder progressieve jongeren en studenten ….  Samen met zijn rechterhand Paul Desmond, bood hij een intelligent alternatief voor de cool jazz en hardbop en wist hij een brug te slaan tussen jazz en klassieke muziek ……… zijn spel doet denken aan kunstwerken van Picasso:  complex, asymmetrisch en onderhuids kolkend, schreef Dirk Sutro, jazzrecensent van de Los Angeles Times in het handboek voor Jazz Dummies. Dave Brubeck, populair bij de gewone man, maar door een grote groep jazzliefhebbers nooit serieus genomen, bleef tot op hoge leeftijd concerten geven.

 Rony Verbiest (foto: Hans Koert)

Rony Verbiest en Dave Brubeck: Een wel heel bijzondere combinatie, waarbij ik me weinig kon voorstellen. Geïnspireerd door Hans Kusters besloot Rony zich te storten op de muziek van Dave Brubeck, zonder zijn composities (en die van Paul Desmond,  zoals Take Five) letterlijk te kopiëren. 
Luc Vanden Bosch
Al tijdens de eerste nummers van de eerste set bleek dat Rony zich niet alleen heeft laten leiden door de bekende Brubeck hits: Here Comes McBride, ooit opgenomen in 1995 door Brubeck en Christian McBride en het nummer The Basie Band Is Back In Town ( beter bekend als A Salute to The Count) zijn zeker geen bekende stukken, die het eerst in je opkomen ….. Het bekende, hoekerige thema van Take Five, origineel in 5 kwartmaat, is in het nummer Recuerdo a Dave (wat Spaans is voor Herinnering aan Dave) latent aanwezig, maar door Rony herschreven tot een tango: Ik lap het naar ’n tango .. Take Five To Tango. Slagwerker Luc Vanden Bosch imponeerde, door zijn drums te laten zingen ….

Philippe Thuriot (foto: Hans Koert)

Eén van de hoogtepunten van het concert was de duo vertolking van Take Five: Voor mij bestaat God …… leidde Rony in een lange monoloog gast accordeonist Philippe Thuriot in: Piet Noordijk, Ferdinand Povel, Ruud Brink, Ack van Rooyen, Hans van Oost ..... Ik heb vandaag God kunnen uitnodigen …… Philippe Thuriot.   Take Five veranderde onder hun knoppen ( Rony bespeelde zowel de bandoneon en de altsax) in een indrukwekkend duet …….  Rony beperkte zich tijdens dit concert niet tot de muziek van Dave Brubeck.  Met Bolero di Quimet greep hij terug naar zijn vorige album Time of the Doves, waarna de eerste set afgesloten werd met het nummer All My Love ( speciaal voor Antje, waarmee hij precies zes jaar getrouwd is) en de wervelende wals-musette Waltzing. 

 Jonge Rony in hun café De Accordeonist in Zelzate met zijn vader en moeder. (foto: Ah Bah Joat )

Rony Verbiest groeide op in Zelzate, net over de grens, als de zoon van Michel Verbiest, die beroepsaccordeonist was en tientallen jaren lang een café runde aan de Grote Markt van Zelzate, genaamd De Accordeonist. Dat het Rony werd i.p.v. Ronny kwam door de zenuwen waarschijnlijk, want zijn naam kwam met één n in het bevolkingsregister.  Hier maakte Rony kennis met de accordeon en al  op jonge leeftijd trad hij op in het café met de accordeon of  begeleidde zijn vader op slagwerk.  Rony studeerde als veertienjarige saxofoon en slagwerk aan de Academie van Ledelberg, een studie, die hij later afrondde aan de Conservatoria van Gent en Brussel.

Rony Verbiest (foto Hans Koert)

Rony Verbiest (jaren negentig)
Hij kreeg een plek in de Koninklijke Kapel van de Luchtmacht en de Kapel van de Gidsen, bands, die zich voornamelijk bezig hield met militaire muziek. 
 In de jaren zeventig ontdekte hij jazzmuziek. Tijdens de Zelzaatse Zomerkermis  van augustus 1975 trad hij op met een gelegenheidsbandje, genaamd Verby en durfde hiermee de concurrentie aan van grote namen als …. The Dutch Swing College Band, Sammy Rimington en toentertijd populaire popgroepen als Kayak en Livin’ Blues. Ook was Rony verschillende keren te beluisteren in Zeeuws Vlaanderen met de toen populaire big band van Johan de Witte, John White’s Big Band (jaren tachtig).

 Mario Vermandel (foto: Hans Koert)

Hij speelde in de Big Band Sound van Freddy Couché en richtte later zijn eigen orkesten op, zoals Cool Mood. Rony Verbiest’s carrière wordt vooral gekenmerkt door zijn veelzijdigheid, de vele stijlen, waarin hij zich verdiepte …. van klassieke muziek tot jazz, van musette en tango’s tot het begeleiden van vocalisten als Johan Verminnen – van zijn Les Petits Belges tot zijn eigen trios.
Rony Verbiest
 (foto: Hans Koert)
Van zijn Ah Bah Jôat debuutalbum tot een eerbetoon aan de muziek van Dave Brubeck.  De saxofoon, en in het bijzonder de baritonsaxofoon, is het instrument waar Rony zich vooral professioneel op bekwaamde. Sinds 1990 herontdekte hij, dankzij zanger Johan Verminnen, die een accordeonist nodig had voor een plaatopname,  de accordeon, het instrument dat van kinds af aan in Verbiest’s ouderlijk huis geklonken had; zijn vader, Michel Verbiest was immers op het instrument wereldberoemd in Vlaanderen en omgeving.  Nu is de bandoneon, die hij in Porgy en Bess bespeelde, niet meer weg te denken en is hij, samen met Richard Galliano, één van de grote vertolkers van jazz en musette op dit bijzondere instrument.

 Rony Verbiest (foto Hans Koert)

Rony Verbiest is een graag geziene gast in Terneuzen en stond al ontelbare malen op het podium van Porgy en Bess, onlangs nog een seizoen als Artist in Residence.    In maart 1998 presenteerde hij in Porgy en Bess zijn eerste cd, Ah Bah Jôat en toen al was Mario Vermandel erbij. Een geslaagd concert, dat blijkbaar naar meer smaakte, gezien het feit dat Rony een paar maanden later tijdens het Scheldejazzfestival met een streetband: Rony’s Dixies, met zijn trio met Bert Joris en op het nachtconcert mocht optreden in Porgy en Bess, met een programma gewijd aan de muziek die Johnny Meyer samen met de Dutch Swing College Band opnam.

 Philippe Thuriot (foto: Hans Koert)

De tweede set startte met In Your Own Sweet Way, één van de meest gespeelde Brubeck composities ( Miles Davis legde het als eerste in 1956 vast op vinyl op een vroege Prestige LP) gevolgd door Bando, één van de eerste nummers, die Rony op bandoneon kon spelen: Ik kon nog maar een viertal noten op ’t instrument spelen …. Om mij te beschermen heb ik daar meteen een stukske van gemaakt …. Een wervelend stuk, waarbij Philippe Thuriot zich weer mocht bewijzen als een excellent accordeonist.  Ik heb alleen die vier noten gepeeld en Philippe de rest …..

Hans van Oost ( foto: Hans Koert)
 
 Met de nummers Ah Bah Jôat ( het standaard antwoord in (Zeeuws-) Vlaanderen als iemand vraagt of je nog een bolleke wilt) van Rony’s gelijknamige debuutalbum en Parc Guëll, een nummer uit de Colometa Suite, die Rony met gitarist Hans van Oost en bassist van het eerste uur Mario Vermandel twee jaar geleden in Porgy en Bess uitvoerde, dook de groep terug in de tijd om het concert af te sluiten met The Duke, Brubeck’s  eerbetoon uit 1954 aan Duke Ellington en een reprise van Take Five, nu uitgevoerd door de hele band.

 Zes jaar getrouwd: Rony Verbiest en Antje de Boeck: Mad About That Man ( foto: Hans Koert)

Als verrassing had Antje Rony nog een surprise-optreden bereid door, zittend op zijn schoot, hem toe te zingen met het nummer Mad About that Man, bekend geworden door Dinah Wasington als Mad About The Boy, maar door Antje voor de gelegenheid aangepast …… Een mooie afsluiting van weer een indrukwekkend concert in Porgy en Bess.

Hans Koert
keepswinging@live.nl
Volg de Keep (it) Swinging blog (http://keepitswinging.blogspot.nl) via Facebook of vraag de gratis nieuwsbrief.

Rony Verbiest is een graag geziene gast in Porgy en Bess. Hij is er kind aan huis, sinds hij in 1998 in de vermaarde jazzclub en op het Scheldejazzfestival zijn eerste optredens gaf .... sinds die tijd heeft hij al vele malen op het kleine podium geschitterd met Johan Verminnen, Koen de Cauter, Harry Happel, Bert Joris, Hein Van de Geyn, en zijn trio met Hans van Oost en Mario Vermandel. Afgelopen weekend wist hij, ondanks het lenteachtige weer, een volle zaal te trekken met zijn eerbetoon aan Dave Brubeck - een concert als een schilderij van Picasso: complex, asymmetrisch en onderhuids kolkend. 

 Retrospect
Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

2 comments:

  1. Ontvangen van Luc Vanden Bosch:
    Hartelijk dank voor dit mooie eerbetoon en respect dat jullie tonen via mooie foto's, verslaggeving...voor dit zo mooie medium: de "live muziek". Ikzelf was zeer onder de indruk van het enthousiaste publiek bij jullie en de warme ontvangst.
    Het was een prachtige zonnige namiddag in de Porgy&Bess. Hartelijk dank om te mogen spelen voor jullie.
    Graag tot een volgende keer.
    Met vriendelijke groeten,
    Luc

    ReplyDelete