Monday, April 22, 2013

Benjamin Herman Trio in Porgy en Bess

 Eén stoel en twee krukken - hier willen we oud mee worden
Benjamin Herman - Ernst Glerum - Joost Patocka: Relaxt swingende, intieme kamermuziek in de goeie zin van het woord.
Hans Koert

Benjamin Herman – wat valt er nog over hem te vertellen, dat nog niet gezegd is? Al vele malen is hij in allerlei gedaanten in Porgy en Bess opgedoken ….   Zijn tomeloze energie, zijn maatpakken, zijn talloze muzikale uitstapjes en experimenten, zijn verrassende optredens, van New Cool Collective en optredens met jazzlegenden van lang geleden tot kleine bezettingen of grote  symfonieorkesten ....  grenzen opzoekende muziek ………. Het verwende jazzpubliek van Porgy en Bess in Terneuzen heeft het allemaal al eens van hem langs horen komen, maar toch verraste hij zondagmiddag 21 april 2013 opnieuw met het intieme programma Cafe Solo …… met Ernst Glerum op bas(je) en Joost Patocka op slagwerk.

 Joost Patocka - Ernst Glerum - Benjamin Herman (foto: Hans Koert)

Op het podium twee krukken en een stoel …… als een opstelling die vermoedt dat er hier straks een eenakter opgevoerd gaat worden voor drie bejaarde heren - bingo en een loterij in de pauze. Al meteen bij het eerste nummer wordt de toon van het concert gezet met de standard Begin the Beguine  van Cole Porter– omfloerste relaxte, swingende jazz met veel valse lucht …. Benjamin ontspannen achterover zittend op zijn stoel, benen over elkaar …….  Heerlijk intieme muziek, om ook wat bij onderuit te gaan zitten ….. jazz, zoals je niet vaak meer hoort ….. een blik standards opentrekken, toastje erbij, kaarsje, glaasje wijn en gewoon heerlijk, haast pretentieloos spelen ………  Hier willen we oud mee worden …. verzucht Benjamin.  Van mij mogen ze!

 Benjamin Herman (foto: Hans Koert)

In 1996 debuteerde Benjamin met het fraaie album Café Alto, waarin hij met drie verschillende ritmesecties een zestal (+ één bonus track) standards vastlegde. Nu, zeventien jaar later, heeft Benjamin opnieuw een trio album opgenomen, waarbij hij een greep doet uit de uitgebreide verzameling van jazz standards: Café Solo. Zoals ze op het podium zitten is ook de cd ontstaan …… gewoon gaan zitten en spelen ..... swingend - relaxt - veel valse lucht - schmierend af en toe - geen vernieuwende jazz - geen landmark recording in de All Music Guide ….. of juist wel …….. de tijd zal het leren.

 Benjamin Herman (foto: Hans Koert)

Standards worden door jonge musici vaak als saaie, afgesabbelde nummers gezien, thema's die hun beste tijd gehad hebben - gedateerd -  al lang door anderen uitgemolken  …… en daarom lijkt het alsof je niet meetelt op het jazzpodium als je niet louter eigen composities speelt, terwijl een standard in feite de basis moet zijn voor alle jazz - voor het niet-gearrangeerd improviseren.  
(foto: Hans Koert)
Benjamin greep met zijn trio alleen maar naar composities van anderen ( alleen het nummer Do the Roach, een eigen compositie, was de bekende uitzondering, die de regel ….), naar standards,  nummers uit het American Songbook, zoals End Of A Love Affair, dat Billie Holiday met het Ray Ellis orkest in 1958 onvergetelijk maakte of de Monk compositie Reflections.  Tijdens de twee sets beperkte Benjamin zich niet tot het repertoire van de cd alleen, maar werden er ook een aantal Misha Mengelberg klassiekers opnieuw vertolkt, die hij op eerdere cd’s uitbracht, zoals het pindakaasallergie-nummer ( een fobie, waarbij de pindakaas voor altijd aan je gehemelte blijft plakken) Arachibutyrophobia (van het album The Itch) en Hypochristmastreefuzz en De Sprong O Romantiek Der Hazen van het gelijknamige album uit 2008, waarop Ruben Hein de tekst mocht zingen ..... Ik kan hem hier lekker lang mee plagen ...... verkneukelde Benjamin zich, doelend op Hein's meezingen op het verguisde en inmiddels teruggetrokken koningslied .... het laatste hoogstandje uit het Hollands poldermodel .... samen (!) een lied maken .....  Wie had gehoopt in Porgy en Bess gevrijwaard te worden van de waan van de dag, kwam .......


 Ernst Glerum ( foto: Hans Koert)

Ernst Glerum, die als twee-jarige al aan de hand van zijn (Zeeuwse) oma (.... van d’ aore kantPorgy en Bess had  - hàd - kunnen bezoeken ( die mogelijkheid verraste hem zichtbaar; Porgy en Bess bestond namelijk afgelopen weekend 56-jaar op dezelfde dag dat Ernst er ook weer een streepje mocht turven), behoort tot de topbassisten van ons land. 
(foto: Hans Koert)
Ernst Glerum werd in 2009 onderscheiden met de Boy Edgar prijs omdat hij … op een bijzondere wijze alle deugden van de improviserende jazzmuzikant in zichzelf vertegenwoordigde.  Ik ken Ernst vanuit café De Klepel in Amsterdam, vertrouwde Benjamin, Herman Te Loo in 2009 toe …..  Hij speelt technisch geweldig bas, maar uiteindelijk doet dat er niet veel meer toe – Het gaat om het totaalpakket en bij Ernst houdt dat in dat het nooit saai wordt.  Ernst is, zoals  Benjamin het omschrijft, niet recht in de leer …………. Dat heeft mij destijds de ogen geopend. Ernst begeleidt net zo gemakkelijk en enthousiast een oude bebop standard als een totaal geïmproviseerd stuk. 
(foto: Hans Koert)
Ernst Glerum speelde al begin jaren zeventig in Deventer in dixielandorkestjes, om via het Deventer Jeugdorkest en later op het conservatorium in groepen als het ASKO- en het Ricciotti Ensemble  op plaat te debuteren met  J.C. Tans and Rockets. Eén van de eerste keren dat hij in Zeeland speelde moet begin jaren tachtig geweest zijn,  toen hij meespeelde in de achtmansformatie van Bert Koppelaar, tijdens een nieuwjaarsconcert (1983) van Jeugd en Muziek in Brittania op de boulevard van Vlissingen; een groep waarin ook bekende namen als Han Bennink, Sean Bergin, Guus Janssen, Dirk-Jan Toorop en Wolter Wierbos meespeelden. Ernst speelde verder vaak in Zeeland met het ICP-orkest; met de onlangs overleden Sean Bergin; was deel van het Bennink-Borstlap-Glerum Trio en de groep Anderson-Bennink-Möbus-Glerum-Van Kemenade,  waarmee hij vorig jaar in Middelburg optrad.  Met Benjamin Herman trad hij o.a. eerder op in Porgy en Bess  in 2007 rond Benjamin’s  VPRO / Boy Edgar Award tour.

 Joost Patocka (foto: Hans Koert)

Joost Patocka, excellent slagwerker, verstopt voor het publiek achter zijn, letterlijk, wel erg hoog bevestigde high-hat,  speelde het afgelopen jaar regelmatig in het trio (met Peter Beets en Ruud Jacobs), dat jazzdiva Rita Reys begeleidt. Rita, die momenteel herstelt van een heupoperatie, gaat komende zomer weer optreden. Joost trad met haar eerder op in Porgy en Bess tijdens een dubbelconcert met Rita Reys en Piet Noordijk (oktober 2005). Joost begon zijn carrière bij de Beets Brothers; speelde naast Cees Slinger op het North Sea Jazz Festival (1995) en begeleidde, samen met Rob van Bavel, Stefan Lievestro en Marius Beets de Amerikaanse zangeres Jeanie Bryson (dochter van Dizzy Gillespie) tijdens Jazz by the Sea in Domburg (september 1995). De komende tijd heeft hij het druk met optredens met Benjamin Herman 

Ernst Glerum en Benjamin Herman ( foto: Hans Koert) 

De tweede set werd geopend met het nummer Would I Love You, dat Doris Day in 1951 met het orkest van Harry James in een Columbiagroef vastlegde, gevolgd door de Misha Mengelberg compositie Rollo II, dat Benjamin Herman eerder vastlegde tijdens een optreden op de Jazz Marathon in Groningen, 17 oktober 1998.
 
Benjamin Herman (foto: Hans Koert)
 
Met Summertime, Moeder der Verzoekjes, bracht Benjamin, zonder dat ‘tie besefte, postuum eer aan Frank Koulen, alias de Neger, die Porgy en Bess 56 jaar geleden startte als tearoom in de Noordstraat van Terneuzen - zijn lijflied. Eén van de hoogtepunten werd m.i. de vertolking van het nummer Kwela P Kwana, een Misha Mengelberg ode aan de twaalf en een half jaar geleden overleden Zuid-Afrikaanse saxofonist  Dudu Pukwana  ……  een heerlijke kwela. Met een compositie van Monk  en een toegift  Arm Wiel (over een .. thuiskomertje)( Wat is dat? hoorde ik een paar "jongeren" fluisteren? Thuis toch maar even googelen) van (alweer) Misha Mengelberg, sloot Benjamin weer een schitterend jazzseizoen Porgy en Bess af, na eerst nog eens iedereen te hebben opgeroepen vooral te  blijven komen …… We hebben jullie nodig! Dank je wel voor’t komen!
 
Zeeuws polderen: Scheldejazz en Int. Jazzfestival Middelburg samen op de foto (foto: Hans Koert)
 
Hoewel het jazzseizoen voor Porgy en Bess feitelijk afgesloten is, valt er de komende maand nog veel te genieten in Porgy en Bess o.a. tijdens het Scheldejazzfestival met o.a. Willie Jones III en Ronny Cuber …… Maar eerst zien we elkaar weer op het Jazzfestival Middelburg op het abdijplein!
 
Hans Koert
Volg de Keep (it) Swingingblog via Facebook en/of vraag de gratis nieuwsbrief
 

Benjamin Herman: zijn tomeloze energie, zijn maatpakken, zijn talloze muzikale uitstapjes en experimenten, zijn verrassende optredens, zijn vernieuwende, grenzen opzoekende muziek ……… Het publiek van Porgy en Bess (Terneuzen) kreeg op 21 april 2013 weer een andere, onverwachte kant van Benjamin Herman te zien. Zijn trio ( met Ernst Glerum en Joost Patocka) bracht relaxte intieme swing, kamermuziek in de goed zin van het woord; Twee krukken en een stoel .... Hier willen we oud mee worden! 


 Retrospect
Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

No comments:

Post a Comment