Timeless Jazz Legacy series brengt vergeten opnamen opnieuw uit.
Hans Koert
Hij was de broer van ……. en dat bracht hem voor- en nadelen.
Nat Adderley, broer van altsaxofonist Julian Cannonball Adderley, die na het
overlijden van Charlie Parker gedoodverfd werd als zijn opvolger, stond zijn leven lang in de
schaduw van zijn grotere broer ….. zowel letterlijk als figuurlijk, want qua postuur en spel toornde Cannonball boven de veel kleinere Nat uit .....
Nat Adderley ( bron: Timeless Records)
Hij speelde als tiener mee in het jeugdorkest van zijn broer, maar begon zijn carriere bij Lionel Hampton, waarmee hij met de Nieuw Amsterdam de oversteek naar Europa maakte en aan deze zijde met Hampton's band rondtrok. … Nat’s eerste vastgelegde cornetklanken dateren van het Amsterdamse Apollohal-concert van 28 oktober 1954, waar hij, met Wallace Davenport, Billy Brooks en Eddie Mullins in de trompetsectie zat van het Lionel Hampton orkest. In een interview met Eddy Determeyer (Jazz Nu maart 1995) vertelt Nat dat Lionel Hampton, die tijdens zijn optredens vooral als entertainer het publiek bespeelde en een grandioze show neerzette, mateloos populair was in Europa. In 1956 zou hij de Nederlandse jazzscene danig opschudden door een spraakmakend optredend in het Concertgebouw, waardoor de nachtconcerten door de burgemeester van Amsterdam tijdelijk verboden werden ...... maar toen was Nat er al niet meer bij. Hij verliet na een aantal maanden de band, omdat hij in mei 1955 niet op tijd terug was voor een optreden in het Apollo Theater in New York vanwege de geboorte van zijn zoon Nat, die momenteel als Nat Adderley jr. naam makt als arrangeur en pianist in Rhythm and Bluesbands.
Hij speelde als tiener mee in het jeugdorkest van zijn broer, maar begon zijn carriere bij Lionel Hampton, waarmee hij met de Nieuw Amsterdam de oversteek naar Europa maakte en aan deze zijde met Hampton's band rondtrok. … Nat’s eerste vastgelegde cornetklanken dateren van het Amsterdamse Apollohal-concert van 28 oktober 1954, waar hij, met Wallace Davenport, Billy Brooks en Eddie Mullins in de trompetsectie zat van het Lionel Hampton orkest. In een interview met Eddy Determeyer (Jazz Nu maart 1995) vertelt Nat dat Lionel Hampton, die tijdens zijn optredens vooral als entertainer het publiek bespeelde en een grandioze show neerzette, mateloos populair was in Europa. In 1956 zou hij de Nederlandse jazzscene danig opschudden door een spraakmakend optredend in het Concertgebouw, waardoor de nachtconcerten door de burgemeester van Amsterdam tijdelijk verboden werden ...... maar toen was Nat er al niet meer bij. Hij verliet na een aantal maanden de band, omdat hij in mei 1955 niet op tijd terug was voor een optreden in het Apollo Theater in New York vanwege de geboorte van zijn zoon Nat, die momenteel als Nat Adderley jr. naam makt als arrangeur en pianist in Rhythm and Bluesbands.
Nat Adderley ( foto: Jan Persson)
Hij ging na Lionel Hampton en een kort avontuur in commerciële rhythm and bluesbands, met zijn broer Julian spelen - een verbintenis, die, op een korte onderbreking na, zou duren tot aan Cannonball's dood in 1975.
Nat Adderley ( bron: Timeless Records)
Eén van de opnamen in mijn verzameling die ik koester, uit die begintijd, is de Savoy-uitgave Bohemia After Dark met het ensemble van Kenny Clarke ( juni 1955). Door problemen met de belastingdienst scheidden eind jaren vijftig de wegen van de twee broers zich tijdelijk – Cannonball ging spelen bij Miles Davis ( en nam met hem o.a. het Blue Note topalbum, Something Else op) en Nat kwam o.a. bij J. J. Johnson en Woody Herman terecht.
Vincent Herring (2010) ( foto: Hans Koert)
Vanaf de jaren zestig speelden de twee broertjes weer samen tot de dood van Julian Cannonball Adderley in 1975, daar een eind aan maakte. Nat ging alleen verder met kleine groepen, waarbij hij probeerde om muzikanten op altsax te vinden, die ongeveer klonken als zijn broer ….. zoals Sonny Fortune, Vincent Herring en Antonio Hart.
Hij ging na Lionel Hampton en een kort avontuur in commerciële rhythm and bluesbands, met zijn broer Julian spelen - een verbintenis, die, op een korte onderbreking na, zou duren tot aan Cannonball's dood in 1975.
Nat Adderley ( bron: Timeless Records)
Eén van de opnamen in mijn verzameling die ik koester, uit die begintijd, is de Savoy-uitgave Bohemia After Dark met het ensemble van Kenny Clarke ( juni 1955). Door problemen met de belastingdienst scheidden eind jaren vijftig de wegen van de twee broers zich tijdelijk – Cannonball ging spelen bij Miles Davis ( en nam met hem o.a. het Blue Note topalbum, Something Else op) en Nat kwam o.a. bij J. J. Johnson en Woody Herman terecht.
Vincent Herring (2010) ( foto: Hans Koert)
Vanaf de jaren zestig speelden de twee broertjes weer samen tot de dood van Julian Cannonball Adderley in 1975, daar een eind aan maakte. Nat ging alleen verder met kleine groepen, waarbij hij probeerde om muzikanten op altsax te vinden, die ongeveer klonken als zijn broer ….. zoals Sonny Fortune, Vincent Herring en Antonio Hart.
Sonny Fortune (2005) ( foto: Hans Koert)
In Workin’, dat door de WDR in Keulen werd opgenomen, werd
Nat Adderley met zijn quintet vastgelegd in een zestal nummers, meest eigen composities als Plum Street, the Big J, The Scene ( voor het eerst
opgenomen door het Canonball Adderley Quintet in 1967) en uiteraard zijn “hit” Work Song, waarmee hij in 1960 een
hit zou hebben … Dat is een heel aardig inkomen, vertrouwde hij Eddy in 1995
toe …. Eerlijk gezegd zou ik ervan kunnen leven …….
Nat Adderley Quintet - Workin' ( TJL 74511 (eerder uitgebracht als CD SJP 387))
Het album
Workin’ met het concert van het Nat
Adderley Quintet, met Nat op kornet, Vincent Herring op altsax, Rob Bargad
piano, Walter Booker op bas en Jimmy Cobb op slagwerk, is eerder uitgebracht door Timeless en
onlangs opnieuw remasterd door Peter Brussee voor de verrassende serie Timeless Jazz
Legacy. Een trompettist van naam,
weliswaar in zijn nadagen (Hij moest halverwege de jaren negentig het actief
musiceren stoppen vanwege gezondheidsklachten en overleed uiteindelijk in 2000 aan de gevolgen van diabetes),
maar met een solide ritmesectie ( Jimmy Cobb) en een nog jonge Vincent Herring,
die, net als Nat, zijn carrière begon in het orkest van Lionel Hampton.
In de serie Timeless Jazz Legacy werden tot nu toe een twaalftal historische opnamen remastered en heruitgebracht.
MY JAZZ LINKS: Nat Adderley
Hans KoertMY JAZZ LINKS: Nat Adderley
keepswinging@live.nl
Volg de Keep (it) Swinging blog via Facebook of Twitter (#keepitswinging) of vraag haar gratis nieuwsbrief.
Nat Adderley ....... de broer van ...... Gedoemd om zijn leven lang letterlijk en figurlijk in de schaduw te staan van zijn grotere broer Julian "Cannonball" Adderley. Jarenlang speelden ze samen tot het overlijden van Cannonball in 1975, waarna hij alleen verder moest ...... er voor zorgend dat zijn altsaxofonist net zo kon spelen als zijn grote broer ........ Timeless bracht het Nat Adderley Quintet met Vincent Herring op altsax uit 1992 opnieuw uit in haar serie Timeless Jazz Legacy.
Retrospect
Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions
No comments:
Post a Comment