Wednesday, June 12, 2013

Cor Bakker Trio: Elettra Due

 Elettra betekent Vonk in het Italiaans. In de Italiaanse studio sloeg die vonk letterlijk over ......
Bij jazz kan ik me vrijheden permitteren, waar ik anders nauwelijks aan toe kom ... (Cor Bakker)
Hans Koert

Cor Bakker – voor de gemiddelde Nederlander ligt de associatie met de zaterdagavondprogramma’s rond Paul de Leeuw voor de hand ………………..  De cd Elettra Due, die voor me ligt, lijkt dan ook verkeerd geadresseerd totdat ….. totdat ik de cd opzet terwijl ik met de auto naar het werk rijdt ……………..  Is dit dezelfde Cor Bakker als die ik voor heb?

 Cor Bakker ( foto: Bokkie Vink)

Cor Bakker werd geboren in Landsmeer augustus 1961 en groeide op met de muziek van Louis van Dijk ( die zich toen Louis van Dyke noemde), die hem inspireerde om uiteindelijk het conservatorium te bezoeken. Eenmaal afgestuurd vertrok hij naar Los Angeles om daar bij Clare Fischer, zijn inspirator en voorbeeld, te studeren. Terug in Nederland werd hij in 1989 pianist bij het Metropole-orkest, waarmee hij o.a. Mark Murphy mocht begeleiden en in de groef werd vastgelegd toen het orkest met zangeres Ernestine Anderson optrad.  Ook Lew Tabackin, Bud Shank, baritonsaxofonisten Nick Brignola en Ronnie Cuber, Bill Perkins en trompettist Jeff Beal werden met het Metropole-orkest, waarin Cor Bakker achter de vleugel zat, vastgelegd. 

 Hans van Oosterhout (foto: Hans Koert)

Het grote publiek leerde Cor Bakker kennen door zijn vele  tv- en radioprogramma’s waarin hij (inter)nationale gasten ontving; door het begeleiden van cabaretiers in schouwburgvoorstellingen (  Karin Bloemen en Brigitte Kaandorp) en door zijn medewerking aan de bij het grote publiek,  immens populaire programma’s rond presentator/cabaretier/tv-maker Paul de Leeuw.  Maar weinig mensen zullen Cor Bakker dan ook associëren met zijn grote liefde, zoals hij het zelf noemt, de jazz ….. de muziek waarbij ik me vrijheden kan permitteren, waar ik anders nauwelijks aan toe kom. Door zelf te componeren boor ik een diepere lag in mezelf aan.

Cor Bakker Trio: Eletta Due (Challenge  CB 07)

De opnamen van de onlangs uitgebracht cd Elettra Due dateren alweer van een aantal jaar geleden. Afgesloten van de wereld, in een boerderij, Studio Elettra in Calvi dell’ Umbria in Terni (Umbria), componeerde hij binnen een paar dagen negen composities ….  Ik ontdekte dat ik onder druk de mooiste composities kan creëren ….. bovendien zouden zijn begeleiders, Clemens van der Feen en Hans van Oosterhout een paar dagen later komen om het album op te nemen ………….

Clemens van der Feen ( foto: Hans Koert)

 Hans van Oosterhout, slagwerker en Clemens van der Feen. bassist met een eigen band: Twee veelgevraagde begeleiders, die in het Nederlandse jazzcircuit eigenlijk al lang geen introductie meer nodig hebben en ook vaak buiten de grensen optreden. Dat voor Cor Bakker de keus op hen viel is niet zo verwonderlijk .... een solide betrouwbare ritmesectie!

 Cor Bakker ( foto: Bokkie Vink)

De naam Elettra Due ( Elettra is de naam van de Italiaanse studio en betekent "Vonk" …. Hier sloeg de vonk letterlijk over, volgens Cor) is de tweede met die naam, vandaar Due. De eerste Elettra dateert uit 2009.

Hans van Oosterhout ( foto: Hans Koert)

De cd, Elettra II,  bevat negen eigen composities en een aantal bestaande, zoals When I Think Of You, in de versie van de Enrico Pieranunzi; Horace Silver's Peace (uit 1959) en Cinema Paradiso wat ik ken in de versie van Charlie Haden en Pat Metheny (op de cd:  Beyond the Missouri Sky). Op de compositie Magere Brug wordt het trio aangevuld met de componist van het nummer, gitarist Maarten van der Grinten. Het openingnummer, het rond klassieke thema’s opgebouwde Perpetuum Mobile, deed me denken aan Louis van Dijk, die ook een paar maanden geleden het eerste exemplaar aan Cor mocht overhandigen.  Het meest verrassend vond ik het ingetogen PemsieriEastwood, No Clint  en Oh Yeah, een groovy nummer.

Luister naar Eastwood, no Clint, een eigen compositie van Cor Bakker: 



Een verrassend album om meerdere redenen … Cor Bakker laat zich hier van een voor mij onbekende kant horen ……… en dat smaakt naar meer: op naar Elettra Tre.

Hans Koert
keepswinging@live.nl

Volg Keep (it) Swinging via Facebook of vraag de gratis nieuwsbrief

Cor Bakker ...... heel Nederland kent hem als muzikaal leider van de groep, die Paul de Leeuw al decennia lang begeleidt ..... Maar Cor heeft, naast dit begeleiden, een onbelicht gebleven passie ... jazz .... en zijn fascinatie voor de muziek van Clare Fischer, zijn grote voorbeeld. Bij Jazz kan ik me vrijheden permitteren, waar ik anders nauwelijks aan toe kom, vertelt hij ...... Door zelf te componeren  boor ik een diepere laag in mezelf aan. Hij sloot zich een week op in Italië en zie hier het resultaat: Elettra Due - zijn nieuwste album met Clemens van der Feen en Hans van Oosterhout.
 
 Retrospect
Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

No comments:

Post a Comment