JASZ ( Jazz Activiteiten Stichting Zeeland) organiseert al 30 jaar succesvolle Oude Stijl Jazz concerten in Middelburg.
De Scat Cats krijgen met hun Friscoklanken zaal op de been
Hans Koert
Op zondagmiddag 28 oktober 2012 trad de zevenmansformatie The Scat Cats op tijdens de maandelijkse jazzmiddag van de stichting JASZ ( Jazz Activiteiten Stichting Zeeland). Zo’n 100 bezoekers genoten van de swingende klanken van dit vermaarde Oude Stijl Jazzorkest dat, zo beloofde woordvoerder Daan Scheerder, deze keer extra haar best zou doen.
Het vooroordeel dat veel inwoners van Walcheren hun inkomsten aanvullen met het verhuren van caravanstalling achter op het erf, blijkt bij de Bredase Oude Stijl band The Scat Cats nog niet geheel verdwenen …. En dan nu een nummer, dat iedereen zal aanspreken hier … de Sleurhutblues – Caravan ….
The Scat Cats ( foto: Hans Koert)
De Scat Cats bestaan al veertig jaar. Hun eerste optreden was op 18 september 1972 toen ze een privéfeest van een Bredase advocaat opfleurden. De eerste bezetting van toen lijkt uiteraard niet meer op die van nu, maar al in de jaren zeventig kwamen de meeste muzikanten die vanmiddag in Middelburg aantraden, bij de band te spelen …..
De band staat de eerste twintig jaar o.l.v. kornettist Rob Cremer (hij overleed september 2008), een bekend figuur in en rond de vermaarde Roaring Twenties Jazz Club in Ginniken (Breda) waar vanaf de jaren zeventig de jazz opnieuw uitgevonden leek te worden. Gedurende de jaren negentig wordt pianist Fred Weller de nieuwe leider. Nu bestaat de band uit Daan Scheerder en Michael Funke rieten (Michael’s vader, Ad Funke, was de eerste banjoïst in de Scat Cats) – Peter van der Geijn trompet – Thomas van Zijl piano -Wouter Cleypool banjo – Adriaan van Hoffen slagwerk en wasbord en Adri Baan sousafoon.
Michael Funke ( foto: Hans Koert)
De band richtte zich vanaf haar ontstaan op de muziek zoals die in de jaren vijftig populair gemaakt was door The Firehouse Five, een groep muzikanten, die de muziek omarmden, zoals die oorspronkelijk in New Orleans gespeeld werd en waarbij de collectieve improvisatie belangrijker was dan de individuele solist.
Musici als Bob Scobey, Turk Murphy en Lu Watters waren de grote namen die met hun Yerba Buena Jazz Band deze muziek handen en voeten gaven. Een groep jazzmuzikanten, die bij Walt Disney studio’s werkten, luisterden en speelden tijdens hun middagpauze in het kantoor van Ward Kimball mee met jazzplaten die ze op een ouwe grammofoon speelden. Toen die grammofoon op een dag kapot was, besloten ze het eens zonder plaat te proberen en … they were in business, meldt Lester Koenig. Ze noemden zich eerst The Hugageedy 8 en de San Gabriel Valley Blue Blowers, maar toen ze steeds meer gevraagd werden en verder moesten reizen, ontbeerden ze een bus of grote auto waarin ze met hun instrumenten naar hun gig konden rijden – het werd uiteindelijk een oude brandweerwagen, een American La France fire-truck uit 1914, die helemaal opgeknapt werd – ze kochten brandweerkledij en helmen en zetten zichzelf op de kaart als de Firehouse Five Plus Two, available for dances, weddings, picnics and wakes ….. aangezien de oorspronkelijke band ondertussen uitgebreid was met een banjoïst en trompettist voegden ze …. Plus Two achter hun bandnaam … en dat is zo gebleven.
Voor Rob Cremer en zijn groep werd de pretentieloze muziek van de Firehouse Five plus Two het uitgangspunt, muziek die, net als de muziek van De Amsterdamse Animal Crackers, ook Frisco-related, toentertijd, met hun vol humor volgepropte optredens, razend populair waren in het Bredase. De Scat Cats lieten zich sponsoren en kleden door C & A en kochten brandweerhelmen, om geen onduidelijkheid te laten bestaan door welke muziek ze geïnspireerd werden. De helmen hadden de mannen in Middelburg thuisgelaten - de rode overhemden waren het enige referentiepunt aan het verleden. De naam werd verzonnen door Han Veenstra, een verwijzing naar de Disneyfilm The Aristocats . Humor was en is nog steeds een belangrijk element in de muziek van deze Scat Cats Five Plus Two, al zijn die, na veertig jaar, wellicht aan wat verandering toe ...... Hoe kom ik bij de Scat Cats? Oefenen jongen, veel oefenen ….
Adri Baan ( foto: Hans Koert)
De zaal van Hotel Arneville was goed volgestroomd – zo’n 100 mensen genoten van de swingende klanken, die uitnodigden tot dansen – Het was daar dan ook af en toe dringen.
Peter van der Geijn ( foto: Hans Koert)
De stichting JASZ organiseert al zo’n dertig jaar Oude Stijl jazz concerten in Middelburg. De stichting werd in 1982 opgericht nadat haar voorganger, de Scaldis Swing Society, die vanaf 1977 Jazzconcerten organiseerde, failliet gegaan was door belastingschulden. De jaren tachtig waren de gouden jaren voor JASZ – het was een periode van grote populariteit voor de Nederlandse Oude Stijl Jazz, dat vooral aangestuurd werd door de jazzscene rond de Roaring Twenties Jazz Club in Ginniken (nu een wijk van Breda). De kroegentochten, de Zeeuwse Jazzdagen ( met o.a. Greetje Kauffeld en Jan Verwey ( Hij komt binnenkort met een nieuwe cd -Middelburg!)), de Kerst-Dans-Concerten en de Jazz Meeting tussen Vlaanderen en Zeeland ….. het zijn allemaal herinneringen aan volle zalen en afgeladen café’s. Vol weemoed worden de verhalen uit die tijd verteld ... een tijd die nooit meer terugkomt!
The Scat Cats ( foto: Hans Koert)
De Scat Cats brachten een afwisselend programma met jazzklassiekers als Chinatown; Clarence Williams’ Candy Lips, Cake Walking Babies, Breeze, Roses of Picardie en het onvermijdelijke Petite Fleur. Gelukkig werd Sidney Bechet niet alleen herdacht middels deze commerciëel uitgesabbelde hit – zijn zelden gespeelde Marchand de Poissons, dat vastgelegd werd in 1952 tijdens een concert in het beroemde Salle Pleyel in Parijs compenseerde veel.
Daan Scheerder ( foto: Hans Koert)
Gelukkig waren de Scat Cats hun Frisco-roots niet vergeten. Heerlijk om weer nummers als When My Dreamboat Comes Home, Angry of When You Were A Tulip (and I Wore a Big Red Rose) te horen, waarbij het laatste voor mij zoete herinneringen boven bracht aan de uitvoering van Alex Welsh uit de jaren zeventig. Ook ragtimenummers als Smoky Mokes, al in 1899 op plaat gezet door Vess L. Ossman en the Original Rags van Joplin, gespeeld in kleine bezetting ( piano – banjo en sousafoon) horen thuis in het Frisco repertoire. Heerlijk!
We maken ons best wel wat zorgen, vertelde voorzitter Jaap Kingma me – ons publiek vergrijsd – er vallen er wel af, maar van onder af komen er weinig bij …..
Een probleem waar veel jazzclubs mee worstelen. Zouden veel mensen wel weten dat ze hier in Arneville éénmaal per maand heerlijk kunnnen luisteren en dansen op toegankelijke jazz? Voor de duidelijkheid – ik heb geconstateerd dat het niet aan de muziek of de ambiance ligt – de verzorging door Hotel Arneville is uit de kunst ( er kan na afloop gegeten worden) en er wordt volop gedanst; een combinatie die veel vijftigers moet aanspreken.
Bier en jazz gaan goed samen, al is het soms behelpen ( foto: Hans Koert)
JASZ organiseert op zondag 25 november 2012 een concert met The Dirty Dozen, ook zo’n vermaard Bredaas orkest, dat zijn sporen allang verdiend heeft. Voor de rest van het programma verwijs in naar hun website. Noteer de data … het kan druk worden!
De website van de Scat Cats is zeker een bezoekje waard.
Hans Koert
keepswinging@live.nl
Volg de Keep (it) Swingingblog via Facebook of vraag haar (gratis) nieuwsbrief.
Het Nederlands Jazz Archief maakt zware tijden door. De bezuinigingen door de regering leiden er toe dat het Nederlands Jazzarchief gesloten zal gaan worden en dat mag natuurlijk niet gebeuren. De Keep (it) Swinging blog is van mening dat het archief ( en het informatieve kwartaalblad het Jazz Bulletin) bewaard en toegankelijk moet blijven om het verhaal van de Nederlandse jazz te kunnen blijven vertellen aan de generaties na ons. Keep (it) Swinging heeft zich aangemeld als Vriend van het Nederlands Jazz Archief. Het zou mooi zijn als u het voorbeeld volgde en ook het Nederlands Jazzarchief steunde. .........
Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions
No comments:
Post a Comment