Saturday, October 27, 2012

Bill Evans: Twee unieke liveconcerten

Bill Evans:  Verzwolgen door zijn instrument
Liveconcert in de Stadsschouwburg van Groningen (1972) en in Art d' Lugoff's Top of the Gate (NYC) (1968) 
Hans Koert

Onlangs verschenen twee dubbel cd’s met concerten van pianist Bill Evans:  Live at Art D’ Lugoff’s Top of the Gate (New York City) (23 oktober 1968) en Momentum ( Stadsschouwburg - Groningen (4 februari 1972).

Bill Evans: Two unique live concerts (English) | Bill Evans: Twee unieke liveconcerten (Nederlands)

 Twee nooit eerder uitgebrachte, 50 jaar geleden opgenomen concerten van het Bill Evans Trio, met Bill Evans aan de piano, Eddie Gomez op bas en Marty Morell op slagwerk – dat zegt, in een tijd waarin de cd-verkoop op zijn gat ligt,  iets over de populariteit van deze pianist  
 
Bill Evans ( 1929-1980)

Bill Evans, geboren in Plainfield (NJ) augustus 1929, overleed bijna 32 jaar geleden ( september 1980). An enormously influential figure …… omschrijft Brian Priestley  hem in the Rough Guide to Jazz  - his music was always extreme creative, floating without the limitations of the 4/4 meter .. freed from the lockstep 4/4 that had come to exercise in tyranny over jazz …. .  Wie kent niet zijn karakteristieke houding achter het klavier ….. voorovergebogen over de toetsen …. Bill Evans, schrijft Nat Hentoff,  would sometimes get so involved in the piano that he would lean over and lean over and you’d think he was about to be swallowed by the piano.  He played with his head bent to the inventions. Bill Evans verzwolgen door zijn instrument.

Bill Evans - Live at Art D' Lugoff's Top of the Gate ( Resonance Records HCD-2012)

Bill Evans opnamen zijn nog steeds extreem populair – zelfs 32 jaar na zijn dood weet hij duizenden fans aan zijn muziek te binden.  Ontelbare live-opnamen van optredens zijn op plaat verschenen, vaak opgenomen achter in de zaal met een eenvoudig bandrecordertje … bootlegs, die alle een inferieure geluidskwaliteit gemeen hebben – maar de twee onlangs uitgebrachte concerten horen daar niet bij – zij zijn professioneel opgenomen en hoe …..

The Top of the Gate (New York City) (foto: D' Lugoff family )(origineel in kleur)

Het concert in de Top of the Gate, de bovenzaal van de Village Gate werd, met toestemming van Bill Evans persoonlijke manager Helen Keane,  opgenomen door George Klabin, een 22 jaar oude student aan de Columbia Universiteit en slechts één keer uitgezonden door de Columbia University WKCR-FM radio show.
De Top of the Gate was onderdeel van de Village Gate in New York City.  Het bestond uit een lange zaal waar het publiek kon eten en drinken, herinnert bassist Eddie Gomez zich: It attracted a much different sort of listeners (dan de Village Gate). You could find musicians stopping by, film- and TV celebrities and also tourists, who wanted to sample the Greenwich Village scene. Toen Bill in de Top of the Gate optrad, speelden op de begane grond, in de Village Gate dus zowel Thelonious Monk als het Charles Lloyd Quartet tijdens een zgn. double-bill concert.  Is dat niet geweldig als je je bedenkt dat er zoveel talent samengebald is in één gebouw? De hoogtijdagen van de jazz! Maar het is zoals slagwerker Marty Morell verzucht:  ….Sadly, those days will never be back …

 Bill Evans - Momentum ( Limetree MCD 043)

Het concert in de Stadsschouwburg van Groningen kwam tot stand door de Nederlandse pianist Jan Warntjens, een Evans aficionado en Rob Rijneke schrijft in het bijbehorende boekje, dat ook Jan toestemming had om opnamen te maken.
Hij digitaliseerde de opnamen professioneel en daardoor bleven de banden prima bewaard …..  Nu, na veertig jaar worden ze voor het eerst uitgebracht op een dubbel cd, die de titel Momentum kreeg; een suggestie van Bill’s weduwe  Nenette Evans: At the time of this recording in 1972, Bill was experiencing a momentous upswing in his personal life, his health, and his career, herinnert ze zich ….  so I would like to give the album the appropriate title of Momentum. Bill heeft zo’n eenentwintig keer opgetreden in ons land, leert het bijbehoren informatieve boekje … de eerste keer was in februari 1965, waarbij Bill Evans met zijn trio optrad tijdens een dubbelconcert in het Concertgebouw samen met het Piet Noordijk-Misha Mengelberg Quartet en het laatste vond plaats in 1979, een jaar voordat hij overleed. Heel wat Nederlanders zullen zijn optredens tijdens het populaire radioprogramma Tros Sesjun herinneren, waarvan onlangs delen werden heruitgebracht – optredens in 1973 en 1975 in de Boerenhofstede in Laren en de Meerkoet in Lelystad ( Bill Evans The Sesjun Radio Shows.)

 De Stadsschouwburg van Groningen 

Twee concertenelk van twee sets – met dezelfde bezetting  maar toch slechts met een paar dezelfde nummers:   Bill Evans natuurlijk op piano; Eddie Gomez, op bas - al sinds 1966 deel uitmakend van het trio en Marty Morell, de up-and-coming slagwerker, die net begonnen was bij Bill toen de opnamen in de Top of the Gate plaatsvonden – Beide albums bevatten zo’n 30 nummers – waarvan slechts twee overlappen: Bill's compositie Turn Out The Stars en de standard Emily. Deze twee sets zijn waardevolle documenten voor iedereen die de concerten heeft gemist of ze nog een keer opnieuw wil beleven ………

Bill Evans: Top of the Gate (Resonance) | Bill Evans - Momentum (Limetree)

Hans Koert
keepswinging@live.nl
Volg de Keep (it) Swingingblog via Facebook of vraag haar nieuwsbrief.

 Het Nederlands Jazz Archief maakt zware tijden door. De bezuinigingen door de regering leiden er toe dat het Nederlands Jazzarchief gesloten zal gaan worden en dat mag natuurlijk niet gebeuren. De Keep (it) Swinging blog is van mening dat het archief ( en het informatieve kwartaalblad het Jazz Bulletin) bewaard en toegankelijk moet blijven om het verhaal van de Nederlandse jazz te kunnen blijven vertellen aan de generaties na ons. Keep (it) Swinging heeft zich aangemeld als Vriend van het Nederlands Jazz Archief. Het zou mooi zijn als u het voorbeeld volgde en ook het Nederlands Jazzarchief steunde. .........


De oude meesters van de jazz liggen in de graaibakken - de muziek van Miles Davis, Thelonious Monk, Chet Baker en Bill Evans van voor 1962 wordt zonder gêne gejat en voor een appel en een ei verkwanseld - de serieuze platenmaatschappijen delven het onderspit ... Toch gebeuren er nog wondertjes en wordt oud materiaal opnieuw uitgebracht ....  - Limetree and Resonance brachten onlangs twee schitterend liveopnamen uit, twee dubbelcd's, van het Bill Evans Trio, op genomen in de Top of the Gate in New York City (1968) en in ons eigen land, de Stadsschouwburg in Groningen - beide in een uitstekende geluidskwaliteit ..... Twee concerten die je niet mag missen!


Retrospect
Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

No comments:

Post a Comment