Monday, March 10, 2014

Modern Jazz Quartet (1957)

NDR Studio Hannover 28 oktober 1957
Radioarchief NDR geeft na 60 jaar zijn geheimen prijs
Hans Koert

The Modern Jazz Quartet ….. Toen deze groep in november 1957 opnieuw zou optreden in het Concertgebouw van Amsterdam en het Kurhaus van Scheveningen, wilde elke zich respecterende jazzliefhebber er bij zijn ......…….. 


Advertentie concert Modern Jazz Quartet (16 en 17 november 1957) ( bron: Rhythme nº 97(okt. 1957)

De MJQ: Drie letters waren genoeg voor de kenners, werd aangekondigd als ... Al jarenlang Amerika's top-combo ... .   In november 1956 had het Modern Jazz Quartet opgetreden tijdens het Birdland ’56 concert in Haarlem, Amsterdam, Den Haag en Rotterdam en, zo we Rhythme mogen geloven, ging de populariteit van het veredelde viertal bij de bezoekers der concerten zelfs zo ver, dat deze geneigd waren, het optreden tijdens dezelfde avond van Miles Davis en Lester Young als “overbodige ballast “  te zien.  


Modern Jazz Quartet (v.l.n.r.: John Lewis - Percy Heath - Milt Jackson en Connie Kay) (foto: V. van Eybergen) ( bron: Rhythme nº 97(okt. 1957)

Lof dus voor Paul Acket, ..... het Modern Jazz Quartet, drie woorden die immers voldoende garantie geven voor een artistiek en commercieel succes. Terecht hebben de organisatoren ditmaal gemeend, het Modern Jazz Quartet tot "sec" te moeten presenteren, zonder het traditionele "voorprogramma", dus, zonder de uitgebreide show metde beste tenorsaxofonist aller tijden”  of “het trompetwonder van deze eeuw”…… 

Het moge duidelijk zijn dat voor Anton Kop jr., die deze lovende woorden schreef over het MJQ en Lester Young en Miles Davis, die op Birdland '56  ook geprogrammeerd gestaan hadden, degradeerde tot het voorprogramma, een groot fan was van de MJQ.


John Lewis (foto: V. van Eybergen) ( bron: Rhythme nº 97(okt. 1957) 

Hoe het Modern Jazz Quintet geklonken moet hebben, komen we niet te weten - Misschien duikt dit concert ooit nog eens op in de serie Jazz at the Concertgebouw; voor zover ik heb kunnen nagaan zijn er in de kranten geen verslagen van het concert verschenen, dus moeten we ons “behelpen” met een paar opnamen van een concert in de Gürzenich in Keulen ( 9 november 1957), een week voor het Amsterdamse optreden, of een optreden ( 27 oktober 1957) dat bekend is geworden als The Historic Donaueschingen Jazz concert 1957.  Onlangs verscheen in de serie NDR 60 Years Jazz Edition een opname die een dag later op 28 oktober 1957 gemaakt werd in de Landesfunkhaus Niedersachsen des Norddeutschen Rundfunks van Hannover. 


Modern Jazz Quartet ( v.l.n.r.: Percy Heath - John Lewis - Milt Jackson en Connie Kay) (bron: wikipedia)
Milt Jackson
(foto: V. van Eybergen)

De korte set van een half uur, die de MJQ speelde, moest een herhaling worden van één van de sets van het concert dat ze eerder die dag in de Beethoven-Saal  in Hannover brachten ..  Het Modern Jazz Quartet ontstond als “band in a band” in het Dizzy Gillespie orkest eind jaren veertig. Om zijn kopersectie ( en de luisteraar ( vermoed ik)) wat lucht te geven, plande hij een akoestisch intermezzo van zijn ritmesectie + vibrafoon: Milt Jackson vibrafoon, John Lewis piano, Ray Brown bas en Kenny Clarke slagwerk. 

Dit viertal manifesteerde zich als het Milt Jackson Quartet sinds de zomer van 1951, waarbij Percy Heath al snel de plaats van Ray Brown overnam; de groep maakte o.a. in april 1952 een aantal 78-toerenplaten voor Blue Note. In december van datzelfde jaar werden de eerste Prestigeplaten opgenomen onder de afkorting MJQ, wat stond voor het  Modern Jazz Quartet.  In januari 1955 verliet Kenny Clarke het kwartet en werd vervangen door Connie Kay, die, volgens Bert Vuijsje in Mannetje, baardje, stokje, belletje  (Het erfgoed van het Modern Jazz Quartet) (Jazzism nov/dec 2011), beter in het muzikale concept dat John Lewis, inmiddels muzikaal leider,  voor ogen had, paste …. Bert memoreert een voorval, waarbij John Lewis tijdens een repetitie Kenny Clarke op het matje riep … Hey Kenny, this is not supposed to swing .. waarop Kenny Clarke ietwat moedeloos vraagt … Yeah? What’s it supposed to do then?

( N 1304)


De cd bevat slechts een zestal tracks, met daartussen de (nog niet voor uitzending bewerkte) aankondigingen van pianist John Lewis. Totaal nog geen half uur aan muziek en dat is natuurlijk wel een beetje weinig. De aankondigingen zijn "onbewerkt" d.w.z. dat er soms nog even overlegt wordt met de technici ....
  • Als John Lewis wayt tel ang nadenkt over de introductie voor het nummer Venice, stelt de technicus voor .. Doe maar gewoon hetzelfde als bij het concert gisteren (Donaueschingen); John moppert, dat ze dat toen helemaal niet gespeeld hadden ... om daarna professioneel het nummer Venice aan te kondigen ... 
 Je vindt op de cd o.a. het nummer Vendome, een “jazz-fuga”, een compositie van de klassiek georiënteerde John Lewis. Jazz-kamermuziek .... bijna klassieke muziek! Muziek in een stijl die doet denken aan de lp’s als van Jacques Loussier plays Bach of Raymond Guiot’s Quintet Haendel With Care, “jazz”, waarvan ik jaren geleden al ontdekte dat je die ook rustig aan je schoonmoeder kan laten horen ………. 
Percy Heath
(foto: V. van Eybergen)
In Bluesology, een eigen compositie die Milt Jackson voor het eerst in 1949 met zijn New Sound  Group opnam, ontdek je dat Milt Jackson wel degelijk een jazzmuzikant was. John Lewis introduceert het nummer als een compositie met de ...  basic musical ingredience feeling of jazz Music, - the blues;  zo komt voor mij toch nog alles enigszins in balans. 

Een mooie, zij het wat korte registratie van een bijzonder studio-radio concert - vier heren in pak - Gladde muziek, die niet te veel mocht swingen - The Modern Jazz Quartet, die voor het eerst in Europa optrad in het najaar van 1956 en niet pas in 1957, zoals Martin Laurentius in het bijbehorende boekje beweert …..  Een mooi uitgevoerd tijdsdocument ….

Hans Koert

editor
keepswinging@live.nl
Volg de  Keep (it) Swinging blog via Facebook ( Keep it swinging) of Twitter (#keepitswinging) en / of vraag haar nieuwsbrief


NIEUW: 2eHansJazz:  Jazzplaten op zoek naar een nieuw t(e)huis!

The Modern Jazz Quartet: één van de meest succesvolle en langst bestaande jazzkwarteten uit de tweede helft van de vorige eeuw ... Vier heren in pak ... Gladde muziek, die niet te veel mocht swingen - de MJQ, dat als Amerika's top-combo tegenwicht moest geven aan de opzwepende klanken van de bebop. Onlangs verscheen een historisch interessante opname uit 1957 uit de archieven van de Nord Deutsche Rundfunk (NDR)  

 Retrospect
Keep (it) Swinging blog  - Keep (it) Swinging newsletter (and more)  Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium 

Jazz contribution (up tp 2012) - Jazz contributions ( 2012-2014) - My concert log (1964-2013) - My concert log ( 2013-2014) - 2eHansJazz (jazzplaten zoeken een nieuw tehuis)  

No comments:

Post a Comment