Monday, November 4, 2013

The Jeremy Pelt Show in Porgy en Bess

Eén van de meest veelbelovende Amerikaanse trompettisten, Jeremy Pelt, speelde in Porgy en Bess (Terneuzen)
It’s dance Music, but also music to relax, to chill with your wife ( Jeremy Pelt)
Hans Koert

Jeremy Pelt
(foto: Hans Koert)
De band was wat verlaat – dat mag ook als je vanuit Hannover helemaal naar Terneuzen komt rijden  … It was a long and windy drive, verontschuldigde Jeremy Pelt zich bij aanvang van de eerste set, but finally we made it in here!  Jeremy Pelt …………. letterlijk en figuurlijk een trompettist van formaat, lijkt weinig last te hebben van de lange autorit.   Samen met zijn kompanen op het podium, de 27 jarige saxofoniste Roxy Coss, toetsenist David Bryant, bassist Chris Smith en baby boy himself, zoals Jeremy de jonge slagwerker omschreef, Dana Hawkins, zijn ze al een paar weken en route.
Dana Hawkins (foto: Hans Koert)
 
Ze trokken kriskras door Europa, van Duitsland en Tsjechie via Nederland ( Ze speelden tien dagen eerder nog in Leiden en in Amsterdam (Bimhuis)), Frankrijk (Parijs), Spanje (Barcelona) en dan via Hannover, Terneuzen, of all places nog via Antwerpen naar London ( Ze spelen komende week in de beroemde Ronnie Scott’s Jazz club ) ….; me dunkt ... dan verlang je weer naar huis …. I miss my two kids, zal Jeremy later tijdens het concert ook opbiechten, die er zelf al een weekje had opzitten in Kopenhagen en Rome, voordat de groep zich bij hem aansloot .….. 
 
Jeremy Pelt (foto: Hans Koert)

Zoals gezegd ….. Jeremy Pelt .. letterlijk en figuurlijk een groots trompettist, opende met een aantal nummers, die terug te vinden zijn op zijn nieuwste album Water and Earth: Reimagine the World,  Mystique en In Dreams. Hij wordt, zeer terecht, door critici getipt als één van de nieuwe veelbelovende jazztrompettisten uit de wereld van de jazz, zoals ook Roy Hargrove in de jaren negentig, deze status verdiende als één van de Young Lions ….. Jeremy Pelt, vandaag 4 november, viert hij in Hopper (Antwerpen) zijn 37ste verjaardag, schuwt de traditie niet. Hij koestert de muziek van grote voorgangers als Lee Morgan en Freddie Hubbard.


Jeremy Pelt Show: f.l.t.r.: Jeremy Pelt - Chris Smith and Roxy Coss (foto: Hans Koert)

Als kind al speelde hij trompet, maar pas toen hij op de middelbare school een plek in het schoolorkest kreeg, werd hij geraakt door de jazz.  Uiteindelijk leidde dat tot een studie Jazzimprovisatie aan Berklee’s. Hij debuteerde op plaat met de band van percussionist Eric Frazier,  januari 2000. Meteen dat eerste jaar is hij al op minstens zes cd’s te horen, wat wel iets zegt over zijn talent en inzetbaarheid; een jaar later debuteert hij onder eigen naam met Profile waarin o.a. bassist Gerald Cannon zat, die toen o.a. bij Roy Hargrove speelde en met hem al drie keer in Porgy en Bess gespeeld had ( tussen 1999 en 2002).
Jeremy Pelt (foto: Hans Koert)

Hoewel hij zegt, gefascineerd te zijn door wat hij noemt The Blue Note stuff, de muziek van Miles Davis, Lee Morgan en Freddie Hubbard, toch wil hij niet kopiëren … .. I’m always trying to figure out how to add to it and move forward.  …. Die muziek heeft zich in de loop der tijd ontwikkeld, zegt hij op zijn Criss Cross album Insight, dat tien jaar geleden door Max Bolleman opgenomen werd ….
Dana Hawkins ( foto: Hans Koert)


Zo introduceerde hij zes jaar geleden met zijn groep Wired, een band waarin ook slagwerker Dana Hawkins speelde, het geluid van the electric Miles … en die ontwikkeling, dat proces, dat nooit stil staat, waarbij de “oude muziek” is geëvalueerd, liet  hij ook in Terneuzen horen, waarbij toetsenist David Bryant zowel de Fender Rhodes bespeelde, zonder de Steinwayvleugel te vergeten, en bassist Chris Smith, nadat een nieuw snoertje een hinderlijke brom had laten verdwijnen, zowel zijn electrische- als de akoestische bas koesterde.
 
Roxy Coss ( foto: Hans Koert)

Opvallend (en voor mij de ontdekking van de avond) was de charmante Roxy Coss, die, ondanks haar jeugdige uitstraling, weet hoe de sopraan- en tenorsax bespeeld moet worden. Ze werd 27 jaar geleden geboren in Seattle en won al op haar negende prijzen voor haar composities ….. waarvan de band er één, The Calm Before The Storm, in de tweede set liet horen …. Haar cv bestaat uit louter grote podia en festivals, van Montreux en Vienne tot het North Sea Jazz Festival en podia als Dizzy’s Club Coca-Cola, de Blue Note Jazz Club en dan nu ook nog .. Porgy en Bess; Je kunt er maar gespeeld hebben!

Jeremy Pelt en Roxy Coss (foto: Hans Koert)

In haar briljante spel, met name tijdens wisselspel met trompettist Jeremy Pelt,  laat ze geroutineerd haar krachtige geluid horen en maakt ze waar, wat sommige resencenten al voorspellen: Roxy Coss, is one of those shining star who has been discovered by those in the known and someday the whole World will see it too ( Susan Frances (Yahoo)) of Easily the next hot modern jazz star for Generation Now ( Christopher Llewellyn Cashbox Magazine).
Jeremy Pelt ( foto: Hans Koert)

Jeremy Pelt is op zijn best in de langzame stukken, in zijn ballads, zowel voor als na de pauze, in nummers als het schitterende But Beautiful, waarbij hij zijn fraaie trompet bespeelt als ware het een bügel …..

David Bryant (foto: Hans Koert)

Een muisstil publiek, dat haast niet durfde ademhalen …… Momenten van puur genot.  It’s dance Music, but also music to relax, to chill with your wife ….. omschreef Jeremy de muziek van zijn nieuwe plaat. In de tweede set speelde hij, behalve het eerder genoemde But Beautiful, een aantal nummers, die hij onlangs opgenomen heeft, zoals Glimps en een nummer voor zijn tweejarige dochter Charly, Princess Charly, zo als hij het genoemd heeft, voor zijn dochter, die, zo verklapte hij, een streepje voor heeft op haar vierjarige broertje Milo, die het deze keer zonder nummer moet doen ..... Voor hem schreef hij twee jaar geleden al Milo Hayward …..  Maar dat maak ik later wel weer goed …. Als hij een teenager is …..
Chris Smith (foto: Hans Koert)

Het concert werd afgerond met het een mooi nummer getiteld Meditations on a Conversation We Had  en als toegift ( This is a place you can’t hide, omschreef hij de beperkte infrastructuur van Porgy en Bess)  het nummer In My Grandfather’s Words, dat hij in mei 2002 opnam voor de cd Insight.

Jeremy Pelt (foto: Hans Koert)

Wat fijn en uniek, dat dit soort grote Amerikaanse jazzmusici, de toekomstige generatie - een podium vol jonge mensen - die de erfenis van grote mannen als Lee Morgan en Freddie Hubbard koesteren, bewaren en laten evolueren, alleen known en gelauwerd door kenners, nog niet ontdekt door de commercie en het grote geld, hier in Porgy en Bess willen komen spelen…….. We boffen maar in Zeeland! Dank hiervoor!

Hans Koert
editor
keepswinging@live.nl
Volg de Keep (it) Swinging blog via Facebook ( Keep it Swinging  group) of Twitter (#keepitswinging) en/of vraag de gratis nieuwsbrief.


Op zondagmiddag 3 november 2013 bewees de  Amerikaanse trompettist Jeremy Pelt, al om geroemd en gelauwerd vanwege zijn spel, waarom hij genoemd wordt als één van de meest veelbelovende jazztrompettisten van de wereld. Met zijn Jeremy Pelt Show, waarin een jonge saxofoniste Roxy Coss met haar saxofoonspel verraste, veroverde hij in twee lange sets moeiteloos het "verwende" publiek van Porgy en Bess. Weer zo'n mooi concert van Porgy en Bess!

 Retrospect
Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

1 comment:

  1. Hans, thank you so much for your wonderful review!! I translated it into English I will repost it on Facebook and Twitter if you don't mind, and hopefully you can also gain some new followers. I'm so glad you enjoyed the music. Hopefully I'll be back in the Netherlands again soon.
    Roxy

    ReplyDelete