Oscar Alemán en Django Reinhardt: Verhalen rond de vriendschap van twee tijdgenoten ....
Jørgen Larsen
(vertaling: Hans Koert)
Zowel Django Reinhardt als Oscar Alemán vierden triomfen in het Parijs van de jaren dertig. Beide gitaristen trokken de aandacht door hun uitzonderlijke muzikale kwaliteiten op de gitaar. We weten dat ze vrienden waren ... dat ze elkaar opzochten na een optreden en dat Django wel eens aanklopte bij Oscar als hij zijn instrument vergeten was of om snaren verlegen zat. Ze hebben samen gespeeld .... dat is zeker, binnen de wanden van Django's woonwagen. Nooit stonden de twee samen op het podium noch zijn er foto's waarbij beiden samen op staan - Wat zou dat mooi geweest zijn. Jørgen Larsen zette één en ander op een rijtje in de blog Django Reinhardt versus Oscar Alemán en geeft ons de kans hun manier van spelen "objectief" met elkaar te vergelijken (Hans Koert)
Oscar Alemán en Django Reinhardt samen spelend ( bron cartoon Gani Jakupi in Le Roi Invisible) (photo courtesy: Gani Jakupi)
”I knew Django Reinhardt well (= Ik kende Django Reinhardt erg goed), citeerde Tomas Mooney de Argentijnse gitarist Oscar Aleman in The Jazz Journal van 1982. Hij, Django dus, zei altijd dat de jazz uitgevonden was door de zigeuners, zoals de etnische bevolkingsgroep waar Django toe behoorde toen genoemd werd, afstammelingen van Roma en Sinti, maar daar gingen we altijd tegen in. I agree with many Americans I met in France who said he played very well but with too many gipsy tricks.(= Ik ben het helemaal eens met de vele Amerikanen, die ik in Parijs ontmoette, die zeggen dat hij heel goed gitaar speelde, maar in zijn spel wel allerlei gypsy-licks gebruikte.) He had very good technique for both hands, or rather one hand and a pick, because he always played with a pick. ( = Hij speelde met beide handen even goed, of beter gezegd, één hand en een plectrum, want die gebruikte hij altijd. Ik niet, ik speel altijd met mijn vingers, want je kunt nu eenmaal geen tremelo spelen met je vingers en tegelijkertijd iets anders op de bassnaar. But I admired him and he was my friend. (= Maar ik waardeerde hem en hij was mijn vriend - mijn grootste vriend in Frankrijk.). We played together many times, just for ourselves. (= We speelden vaak samen, zomaar voor de lol). I used to go to his wagon, where he lived. (= Ik zocht hem dan op in zijn woonwagen, waar ik sliep en mee at .. en speelde natuurlijk met hem.) He had three or four guitars. (= Hij had drie of vier gitaren ..... en nodigde nooit iemand in zijn wagen uit - mij wel .... He made an exception with me. I appreciated him, and I believe the feeling was mutual”.(= Dat waardeerde ik in hem en ik denk dat die bewondering wederzijds was). (Oscar Aleman in een interview, geciteerd in een artikel van Tómas Mooney: Oscar Alemán: Swing Guitarist, Jazz Journal International, Vol. 35, No. 4 + 5 (1982)) ( vertaling citaten in het Nederlands: Hans Koert)
Jørgen Larsen
(vertaling: Hans Koert)
Zowel Django Reinhardt als Oscar Alemán vierden triomfen in het Parijs van de jaren dertig. Beide gitaristen trokken de aandacht door hun uitzonderlijke muzikale kwaliteiten op de gitaar. We weten dat ze vrienden waren ... dat ze elkaar opzochten na een optreden en dat Django wel eens aanklopte bij Oscar als hij zijn instrument vergeten was of om snaren verlegen zat. Ze hebben samen gespeeld .... dat is zeker, binnen de wanden van Django's woonwagen. Nooit stonden de twee samen op het podium noch zijn er foto's waarbij beiden samen op staan - Wat zou dat mooi geweest zijn. Jørgen Larsen zette één en ander op een rijtje in de blog Django Reinhardt versus Oscar Alemán en geeft ons de kans hun manier van spelen "objectief" met elkaar te vergelijken (Hans Koert)
Oscar Alemán en Django Reinhardt samen spelend ( bron cartoon Gani Jakupi in Le Roi Invisible) (photo courtesy: Gani Jakupi)
”I knew Django Reinhardt well (= Ik kende Django Reinhardt erg goed), citeerde Tomas Mooney de Argentijnse gitarist Oscar Aleman in The Jazz Journal van 1982. Hij, Django dus, zei altijd dat de jazz uitgevonden was door de zigeuners, zoals de etnische bevolkingsgroep waar Django toe behoorde toen genoemd werd, afstammelingen van Roma en Sinti, maar daar gingen we altijd tegen in. I agree with many Americans I met in France who said he played very well but with too many gipsy tricks.(= Ik ben het helemaal eens met de vele Amerikanen, die ik in Parijs ontmoette, die zeggen dat hij heel goed gitaar speelde, maar in zijn spel wel allerlei gypsy-licks gebruikte.) He had very good technique for both hands, or rather one hand and a pick, because he always played with a pick. ( = Hij speelde met beide handen even goed, of beter gezegd, één hand en een plectrum, want die gebruikte hij altijd. Ik niet, ik speel altijd met mijn vingers, want je kunt nu eenmaal geen tremelo spelen met je vingers en tegelijkertijd iets anders op de bassnaar. But I admired him and he was my friend. (= Maar ik waardeerde hem en hij was mijn vriend - mijn grootste vriend in Frankrijk.). We played together many times, just for ourselves. (= We speelden vaak samen, zomaar voor de lol). I used to go to his wagon, where he lived. (= Ik zocht hem dan op in zijn woonwagen, waar ik sliep en mee at .. en speelde natuurlijk met hem.) He had three or four guitars. (= Hij had drie of vier gitaren ..... en nodigde nooit iemand in zijn wagen uit - mij wel .... He made an exception with me. I appreciated him, and I believe the feeling was mutual”.(= Dat waardeerde ik in hem en ik denk dat die bewondering wederzijds was). (Oscar Aleman in een interview, geciteerd in een artikel van Tómas Mooney: Oscar Alemán: Swing Guitarist, Jazz Journal International, Vol. 35, No. 4 + 5 (1982)) ( vertaling citaten in het Nederlands: Hans Koert)
Oscar Alemán ( bron cartoon Gani Jakupi in Le Roi Invisible) (photo courtesy: Gani Jakupi)
Oscar Alemán en Django Reinhardt worden in de jazz literatuur herhaaldelijk met elkaar vergeleken .... maar zo'n vergelijk wordt alleen gevoed door toevallige gebeurtenissen, niet uit muzikaal oogpunt. Iedereen die de muziek van beide gitaristen beluistert, zal eerder allerlei verschillen dan overeenkomsten opmerken.
Oscar Alemán en Django Reinhardt worden in de jazz literatuur herhaaldelijk met elkaar vergeleken .... maar zo'n vergelijk wordt alleen gevoed door toevallige gebeurtenissen, niet uit muzikaal oogpunt. Iedereen die de muziek van beide gitaristen beluistert, zal eerder allerlei verschillen dan overeenkomsten opmerken.
Django Reinhardt
Django Reinhardt is door de critici als een genie op de gitaar bestempeld en dankzij zijn honderden plaatopnamen en composities, en de steun van de Hot Club de France heeft hij een plaats in de Hall of Fame van jazzgitaristen gekregen. Oscar Alemán wordt vaak, ten onrechte, beschouwd als een cloon van de Hot Jazz muziek, hoewel de verschillen tussen de twee snaarvirtuozen groot zijn, als je hun manier van spelen en het concept van hun muziek beschouwt.
Daphne - Oscar Alemán y su Orquesta ( Odeon (Arg) ( 55511) ( opgenomen Buenos Aires 29 september 1952) ( bron: online Oscar Aleman Discography - Hans Koert)
Om iedereen die dit onderwerp na aan het hart ligt de mogelijkheid te geven om zelf conclusies te trekken, moet je hun manier van spelen goed kunnen vergelijken ...... het liefst door beide muzikanten hetzelfde nummer te laten spelen. Luister daarom maar eens naar het nummer Daphne, gecomponeerd door het duo Reinhardt/Grappelli en door hen verschillende malen opgenomen in verschillende bezettingen. Daphne is ook de enige compositie van Django, die ook Oscar Aleman aan de groef heeft toevertrouwd, zodat de aandachtige luisteraar wellicht een goede vergelijking kan maken. Luister naar Django's versie van Daphne op een opname uit september 1937: De musici ziin: Eddie South, Stéphane Grappelli (vln); Django Reinhardt (g); Roger Chaput (g) en Wilson Myers (b)
Django Reinhardt is door de critici als een genie op de gitaar bestempeld en dankzij zijn honderden plaatopnamen en composities, en de steun van de Hot Club de France heeft hij een plaats in de Hall of Fame van jazzgitaristen gekregen. Oscar Alemán wordt vaak, ten onrechte, beschouwd als een cloon van de Hot Jazz muziek, hoewel de verschillen tussen de twee snaarvirtuozen groot zijn, als je hun manier van spelen en het concept van hun muziek beschouwt.
Daphne - Oscar Alemán y su Orquesta ( Odeon (Arg) ( 55511) ( opgenomen Buenos Aires 29 september 1952) ( bron: online Oscar Aleman Discography - Hans Koert)
Om iedereen die dit onderwerp na aan het hart ligt de mogelijkheid te geven om zelf conclusies te trekken, moet je hun manier van spelen goed kunnen vergelijken ...... het liefst door beide muzikanten hetzelfde nummer te laten spelen. Luister daarom maar eens naar het nummer Daphne, gecomponeerd door het duo Reinhardt/Grappelli en door hen verschillende malen opgenomen in verschillende bezettingen. Daphne is ook de enige compositie van Django, die ook Oscar Aleman aan de groef heeft toevertrouwd, zodat de aandachtige luisteraar wellicht een goede vergelijking kan maken. Luister naar Django's versie van Daphne op een opname uit september 1937: De musici ziin: Eddie South, Stéphane Grappelli (vln); Django Reinhardt (g); Roger Chaput (g) en Wilson Myers (b)
Het tweede fragment is Daphne, gespeeld door Odcar Alemán met zijn Orquesta de Swing uit september 1952 en uitgebracht op Odeon 55511. De musici zijn: Mario Felix cl, Carlin Traversa v, Julio Graña v, Raúl Casanova v, Alberto A. Barbera p, Oscar Alemán g vo, Alberto Ramos g, Aldo “Néne” Nicolini b, José Ragusa dm ( bron: online Oscar Aleman Discography - Hans Koert)
Deze bijdrage verscheen in het Engels als Reinhardt vs Alemán op de Oscar Aleman blog.
Jo
keepswinging@live.nl
oscaraleman@live.nl
Volg de Keep (it) Swinging blog via Facebook ( group Keep it swinging0 of Twitter (#keepitswinging) en/of vraag de gratis nieuwsbrief. Hierin ook alle publicaties m.b.t. Oscar Alemán.
Zowel Django Reinhardt als Oscar Alemán vierden triomfen in het Parijs van de jaren dertig. Beide gitaristen trokken de aandacht door hun uitzonderlijk muzikale kwaliteiten op de gitaar. We weten dat ze vrienden waren ... dat ze elkaar opzochten na een optreden en dat Django wel eens aanklopte bij Oscar als hij zijn instrument vergeten was of om snaren verlegen zat. Ze hebben samen gespeeld .... dat is zeker, binnen de wanden van Django's woonwagen. Nooit stonden de twee samen op het podium noch zijn er foto's waarbij beiden samen op staan - Wat zou dat mooi geweest zijn. Jørgen Larsen zette één en ander op een rijtje in de blog Django Reingardt versus Oscar Alemán.
Retrospect
Keep Swinging (old) Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions
No comments:
Post a Comment